بررسی برنامه درسی برخی از رشته های تخصصی دکترای دندانپزشکی در ایران و چند دانشکده برترجهان
Abstract
برنامه آموزشی، طرح کلی و کلان یک فعالیت آموزشی است. برنامه آموزشی ترسیم کننده ی محتوای تدریس، تعیین کننده ی روش¬های ارزیابی دانشجو و ارزشیابی برنامه و در نهایت مشخص کننده ی چهارچوب تک تک فعالیت¬های دوره ی آموزشی است. از طرفی با توجه به اهمیت آموزش در رشته های پزشکی بخصوص دندانپزشکی، پژوهش حاضر با هدف « بررسی برنامه درسی برخی از رشته¬های تخصصی دکتری دندان¬پزشکی در ایران و چند دانشکده¬ی برتر جهان » صورت گرفت. این طرح در راستای بسته های "اموزش پاسخگو و عدالت محور" و "حرکت به سوی دانشگاه های نسل سوم " و بسته " توسعه و ارتقای زیرساخت های اموزش علوم پزشکی" میباشد.
این بسته ها بیشتر تاکید برتحقق سیاست های شماره 1(نهادینه سازی رویکرد اموزشی پاسخگو در نظام سلامت) و شماره 12(تولید و بومی سازیشواهد معتبر علمی برای ارتقای اموزش عالی سلامت (اموزش پژوهی)) را دارند
روش ها:
در پژوهشی توصیفی-مقطعی، اجزا و پارامترهای مهم برنامه آموزشی دوره دکترای تخصصی دندان¬پزشکی ده دانشکده¬ دندانپزشکی معتبر جهان و ایران که به صورت هدف¬مند انتخاب شدند بررسی گردید. کل مطالعه در دو مرحله انجام شد که مرحله اول آن شامل مطالعه برای یافتن دانشکده¬های دندان¬پزشکی معتبر و پیشگام در امر آموزش دندانپزشکی جهان بوده که در 4 فاز انجام گرفت و در نهایت مرحله دوم شناسایی و بررسی اجزای مختلف مد نظر برنامه درسی دوره¬ی دکترای تخصصی در هر 5 رشته در 10 دانشکده برتر تعیین شده و ایران میباشد.
یافته ها:
بررسی ویزگی های مد نظر برنامه درسی 10 دانشکده برتر دنداپزشکی که از 50 دانشگاه مورد مطالعه انتخاب شدند، نشان داد در برنامه اکثر دانشکده ها بازنگری کوریکولوم صورت گرفته و از کوریکولوم هایی با محتوا و ساختار به روز یافته ای بهره گرفته شده است.
نتیجه:
اکثر دانشکده های دندانپزشکی مورد مطالعه جهت برتری در حوزه پزوهش که مورد تاکید سیستم های رتبه بندی بین المللی دانشگاهیست به عوامل موثر بر موفقیت حوزه اموزشی دانشگاه ها نظیر ارایه برنامه درسی متنوع و رسالت اموزشی و محتوای غنی ان ها و طول دوره متناسب توجه نموده اند.
و همچنین نتایج مربوط به این مطالعه مشخص کرده است که از نظر اهداف و رسالت دانشگاه های ایران در مقایسه با دانشگاه های برتر جهان ، از اهداف جامع تر و کامل تری برخوردار میباشند و در تمامی رشته های اشاره شده در ایران فقط مدرک تخصصی همان رشته به انها اعطا میشود.
Collections
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
بررسی آگاهی در مورد خطر چاقی و نگرش مرتبط با رژیم غذایی و سلامت و ارتباط آن با شاخص های تن سنجی در زنان باردار مراجعه کننده به کلینیک های سرپایی تخصصی و فوق تخصصی ژنیکولوژی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال 1399
عبدالله پور, فاطمه (دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده پزشکی, 1400)نگـرش و باورهای تغذیه ای، عوامل مهمی در پیشگویی رفتار و عملکرد تغذیـه ای بوده و یکی از فاکتورهایی اسـت کـه عـلاوه بـر خـود فـرد، بـر عـادات غـذایی خـانواده و اطرافیان او نیز تاثیر میگذارد. فلذا مطالعه ی حاضر با هدف تعیین ... -
بررسی چالشها و مزایای سیستم نسخه نویسی الکترونیکی از دیدگاه ارائهدهندگان خدمت در کلینیک تخصصی و فوق تخصصی بیمارستان امام رضا)ع( تبریز
مرادلو, زینب (دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده مدیریت واطلاع رسانی پزشکی, [1402/06/1)در دهههای اخیر، پیشرفتهای چشمگیری در فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) و به ویژه در زمینهی پزشکی و سیستمهای بهداشتی و درمانی رخ داده است. یکی از نمونههای این پیشرفتها، بهبود فرآیند نسخه نویسی داروها به وسیلهی سیستمهای ... -
بررسی کیفیت عملکرد استاد از دیدگاه دستیاران تخصصی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال تحصیلی 1397
اسحاقی زاده, پریسا (دانشگاه علوم پزشکی تبریز- دانشکده دندانپزشکی, 1397/12/5)مقدمه: شناخت ویژگیهای مطلوب یک مدرس از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا این خصوصیات موجب تسهیل فرایند آموزش شده و حتی نقص کتب درسی و کمبود امکانات آموزشی را جبران مینماید. شناخت این ویژگیها به مدرسین کمک میکند تا برنامه ...