تاثیر برنامه آموزشی در خشونت خانگی و کیفیت زندگی زوجین با ازدواج زود هنگام : یک کارآزمائی تصادفی کنترل شده، 97-1396
Abstract
چکیده: مقدمه: ازدواج زودهنگام منجر به بروز معضلات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی می گردد. یکی از این مشکلات، خشونت خانگی است. این مطالعه با هدف تاثیر آموزش بر خشونت خانگی و کیفیت زندگی در زوجین با ازدواج زودهنگام انجام پذیرفته است.
روش کار ومواد: پژوهش حاضر یک کارآزمائی بالینی تک سوکور بوده که بر روی 106 زوج 19-11 ساله انجام گرفت. پس از تکمیل پرسشنامه CTS2 توسط زنان نوجوان و تائید وجود خشونت خانگی، زنان و شوهرانشان وارد مطالعه شدند. شرکت کنندگان بطور تصادفی، در دوگروه مداخله و کنترل تخصیص یافتند. پرسشنامه های دموگرافیک، CTS2، WHOQOL، و BDI-II, در ابتدای ورود به مطالعه، 4 و 8 هفته بعد از مداخله تکمیل گردیدند. گروه مداخله آموزش در زمینه افزایش مهارت های زندگی مشترک و مقابله با خشونت همسر را دریافت کرد ولی گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد (بعد از اتمام مداخله به گروه کنترل نیز آموزش داده شد). تجزیه و تحلیل داده ها از طریق آزمون های دقیق فیشر، مجذورکای، من ویتنی، تی مستقل، آنالیز کواریانس، آنالیز واریانس یکطرفه، اسپیرمن و کروسکال والیس انجام گرفت.
یافته ها: اجرای برنامه آموزشی فراوانی و مزمن بودن ابعاد خشونت روانی خفیف و شدید و خشونت فیزیکی شدید در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل را به طور معنی داری کاهش داده است (05/0P<). کیفیت زندگی پس از آموزش با وجود افزایش در نمره میانگین، در مقایسه با گروه کنترل، تفاوت آماری معنی داری نداشت (05/0P>) با وجود کاهش در میانگین نمره افسردگی بعد از آموزش، بین گروه مداخله و گروه کنترل تفاوت آماری معنی داری وجود نداشت (05/0P>). میانگین نمره کیفیت زندگی و افسردگی در افراد مواجه با خشونت خانگی تفاوت معنی داری آماری داشت (05/0P<) بین میانگین نمره کیفیت زندگی و افسردگی ارتباط آماری معنی داری وجود داشت (05/0P<).
نتیجه گیری: برنامه مداخله ای مثل آموزش برای نوجوانان متاهل می تواند فراوانی و مزمن بودن خشونت خانگی را کاهش دهد، بنابراین توصیه می شود آموزش از مدارس ابتدائی شروع شود.