ارزشیابی محتوای آموزشی سلامت محور پایه سوم دبستان با استفاده از ابزار تجزیه و تحلیل برنامه آموزش بهداشت
Abstract
زمینه و هدف: آموزش بهداش ت ، بخش جدایی ناپذیری از برنامه های اس اس ی مدارس اس ت .در پژوهش حاض ر به منظور
ارزشیابی برنامه های درسی پایه ی سوم دوره ابتدایی ابزار تجزیه و تحلیل برنامه آموزش بهداشت
. ) مورد استفاده قرار گرفتHECAT-Health Education Curriculum Analysis Tool (
روش بررسی: در این پژوهش از طرح های تحقیو مولتی متداستفاده شده است، جامعه آماری این پژوهش، شامل معلمین و
مدیران مدارس ابتدایی، اعضای انجمن اولیا و مربیان، کارشناسان ستادی و مراقبان بهداشتی آموزش و پرورش و کارشناسان
ستادی مرکز بهداشت بود که به روش نمونه گیری هدفمند ملاک محور انتخاب شدند با استفاده از ابزار تجزیه و تحلیل برنامه
آموزش بهداشت برنامه های درسی از نظر سه ماژول تغذیه سالم، فعالیت جسمانی وتربیت بدنی مورد بررسی قرار گرفتند.
یافته ها: نتایج ارزشیابی برنامه های درسی پایه سوم با استفاده از ابزار تجزیه و تحلیل برنامه آموزش بهداشت نشان داد که از
مجموع ارزشیابی های انجام شده بالاترین میانگین درصد پوشش 61/13مربوط به ماژول ایمنی بود و کمترین میانگین درصد
پو شش 56/71مربوط به ماژول تغذیه سالم بوده ا ست. دربرنامه های در سی ارز شیابی شده پایه ی سوم در صد پو شش کلیه
ماژولها کمتر از 94بود در نتیجه از نظر پوشش مفاهیم مورد انتظار ماژولها درسطح مطلوب نیست .
نتیجه گیری: HECATشامل راهنمایی ها ، ابزارها وهم چنین منابعی برای ارزشیابی دقیو برنامه های درسی است که نتایج
این ارزش یابی به مدارس در انتخاب و یا توس عه ی برنامه های آموزش س لامت کمک می کند. با توجه به رویکردهای ارتقا
سلامت در برخی از کتابهای درسی به موضوعات اولویت دار سلامت توجه کافی نشده است.