بررسی تاثیر ایجاد شبکه اجتماعی حمایتی بر میزان فعالیت فیزیکی معلمان زن شهرستان جلفا
Abstract
با وجود اینکه سبک زندگی فعال یکی از تعیین کننده های اساسی سلامتی است، انجام فعالیت
فیزیکی منظم بخصوص در زنان کمتر می باشد. از آنجا که حمایت اجتماعی تاثیر مثبت بر میزان
مشارکت افراد در فعالیت فیزیکی دارد؛ پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر ایجاد شبکه اجتماعی
حمایتی بر میزان فعالیت فیزیکی معلمان زن شهرستان جلفا انجام گرفت .
مواد و روشها: این پژوهش یک کارآزمایی در عرصه با 2گروه مداخله و کنترل بود انتخاب مدارس
به گروههای مداخله( )n=111و کنترل( )n=111بصورت تصادفی انجام شد. در ابتدای مطالعه
وضعیت مشخصات دموگرافیک، سطح فعالیت فیزیکی، حمایت اجتماعی درک شده از فعالیت
فیزیکی و سودمندی ادراک شده فعالیت فیزیکی توسط پرسشنامه های استاندارد بررسی شد.
سپس گروه مداخله به مدت 8هفته مداخله فعالیت فیزیکی و حمایت اجتماعی را دریافت کردند.
در پایان وضعیت بررسی شده در ابتدای مطالعه در گروهها(مداخله n=88وکنترل )n=88مجدداً با
هم مقایسه شدند. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار spssانجام شد.
یافته ها: تفاوتی بین دو گروه مداخله و کنترل از نظر مشخصات دموگرافیک وجود نداشت. نتیجه
آزمون بعد از مداخله نشان داد شدت فعالیت فیزیکی کلی، شدید و پیاده روی در گروه مداخله
نسبت به گروه کنترل بشکل معنی دار بیشتر بود( .)p≥0/001فعالیت فیزیکی در زمینه اوقات
فراغت( ،)p≥0/001رفت و آمد و محل کار( ) p≥0/001در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل
بشکل معنی دار بیشتر بود. میانگین نمرات حمایت اجتماعی بعد از مداخله در گروه مداخله(2
)11/1±2/11نسبت به گروه کنترل( )12/11±4/7افزایش یافته و اختلاف معنی داری نشان
. )p≥0/001(داد
بحث و نتیجه گیری: شبکه اجتماعی حمایتی توانست فعالیت فیزیکی معلمان را افزایش دهد. بنا
بر این، توجه به کارمندان کم تحرک و ایجاد فرصت در محل کار برای انجام فعالیت فیزیکی آنان
موثر می باشد.