تاثیر زلزله سال 1391 در شمال غرب ایران بر سلامت روانی کودکان بازمانده و رابطه آن با ادراک شناختی والدین از حادثه
Abstract
مقدمه: زلزله در ميان مخرب ترين بلايا ƽطبيعي در طول تاريخ بشر بوده است. مشکلات
روحي و رواني پس از سانحه در کودکان ممکن است برا ƽمدت طولاني باقي بماند. از سوƽ
ديگر مراقبت والدين نقش تاثير گذار در سلامت روان کودکان دارد، به دليل آنکه اکثر فعل و
انفعالات محيط کودک را تنظيم و به کودکان در سازگار ƽبا محيط کمک مي کنند.
هدف: مطالعه حاضر با هدف بررسي تاثير زلزله شمال غرب ايران بر سلامت رواني کودکان
بازمانده و رابطه آن با ادراک شناختي والدين از حادثه طراحي شده است.
روش کار و مواد: اين پژوهش يک مطالعه توصيفي – مقطعي است، که در ۲مرحله طراحي
شد. در مرحله اول از مدارس ابتدايي شهر ورزقان به تعداد ۱۵۰نفر نمونه به طور تصادفي
طبقه بند ƽشده از بين دانش آموزان پايه سوم تا ششم ابتدايي انتخاب شدند. جمع آور ƽداده
با استفاده از پرسشنامه نيمه ساختار يافته که پژوهشگر با پرسشنامه ها ƽحاصل از مرور نظامند
منابع علمي طراحي نمود و از طريق مصاحبه انجام پذيرفت. در مرحله دوم پدر و مادر دانش
آموزان که ۳۰۰نفر بودند، وارد مطالعه و پرسشنامه محقق ساخته را به صورت خود گزارش
دهي تکميل نمودند. برا ƽتجزيه و تحليل داده ها از نرم افزار SPSSنسخه ۲۱استفاده شد.
يافته ها: ميانگين نمره اختلال رواني در دانش آموزان دختر ) (۵۵/۹۲که بيشتر از دانش آموزان
پسر ) ( ۵۰/۴۱بدست آمد. ارتباط معني دار بين اختلال رواني کودک و ادراک شناختي پدر
) (P<۰/۰۰۱و همچنين ادراک شناختي مادر ) (P=۰/۰۰۱مشاهده گرديد.٢
نتيجه گير :ƽادراک شناختي والدين نسبت به زلزله مي تواند نقش تاثير گذار در سلامت رواني
کودکان داشته باشد. بنابراين تنظيم برنامه ها ƽمداخله ا ƽآموزشي جهت افزايش ادراک
شناختي والدين نسبت به بلايا با کاهش اختلالات رواني در کودکان مرتبط است.