• English
    • Persian
  • English 
    • English
    • Persian
  • Login
View Item 
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Health and Nutrition
  • Theses(HN)
  • View Item
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Health and Nutrition
  • Theses(HN)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

بررسی تاثیر برنامه ارتقاء مهارت های کنترل استرس بر شاخصهای سلامت عمومی و روانی دانش آموزان دبیرستان های دخترانه شهر تبریز

Thumbnail
View/Open
fulltext (2.763Mb)
Date
1394
Author
هیزمی, هاله
Metadata
Show full item record
Abstract
عنوان: بررسی تاثیر برنامه ارتقاء مهارت های کنترل استرس بر شاخصهای سلامت عمومی و روانی دانش آموزان دبیرستانهای دخترانه شهر تبریز مقدمه و هدف: استرس یک پدیده رو به رشد در جوامع امروز می باشد و امروزه یکی از علل از بیماریها محسوب می شود. دوران نوجوانی به دلیل مصادف شدن با بلوغ، دوران استرس است و راههای مقابله با استرس در این دوران مهم می باشد. لذا این مطالعه با هدف بررسی تاثیر برنامه ارتقاء مهارت های کنترل استرس بر وضعیت سلامت روان دانش آموزان دبیرستانهای دخترانه صورت پذیرفت روش کار و مواد: این پژوهش از نوع مطالعات مداخله ای پیش آزمون-پس آزمون همراه با گروه مداخله و شاهد بود، که اثر بخشی برنامه"آموزش کنترل استرس" را در دانش آموزان دبیرستانهای دخترانه ناحیه 4تبریز را از آبان ماه سال 1392تا دی ماه 1392مورد بررسی قرار داد. روش نمونه گیری بصورت تصادفی ساده بود. از میان تقسیم بندی های شهری مربوط به ناحیه 4آموزش و پرورش تبریز که به 3منطقه دسته بندی گردیده است یک منطقه به طور تصادفی انتخاب شد. در مرحله بعد دو دبیرستان که دارای شرایط یکسان از نظر آموزشی و محیطی بود به طور تصادفی، یکی به عنوان گروه مداخله و دیگری به عنوان گروه شاهد انتخاب شد. تعداد کل نمونه ها در این مطالعه 289نفر بود ( 141نفر شاهد و 148نفر مداخله ). انجام مداخله به این صورت بود که ابتدا از کلیه دانش آموزان مدارس مورد مطالعه آزمون تشخیصی(پیش آزمون) به عمل آمد. سپس با توجه به اطلاعات حاصل از مرحله پیش آزمون برای گروه مداخله، کلاسهای آموزشی مهارتهای کنترل استرس با حضور روان شناس براساس "مدل تلخیص شده مک نامارا" همراه با تغییرات6 محیطی برگزار گردید. پس از اتمام برنامه، ارزشیابی پایانی از افراد تحت مطالعه صورت گرفت. سپس داده های جمع آوری شده وارد نرم افزار آماری 22 SPSS 16 ,Minitabگردیده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج مطالعه بیانگر تاثیر مثبت مداخله بر روی نمونه های مورد مطالعه بوده به طوریکه میانگین نمرات استرس، خودکارآمدی، امیدواری، شادکامی و رضایت از زندگی بعد از انجام مداخله در گروه مداخله افزایش معنی داری یافت. نتیجه گیری: نتایج مطالعه بیانگر این نکته می باشد که اجرای برنامه های حمایتی و تقویت کننده روان در مدارس می تواند سلامت روان دانش آموزان را بهبود بخشد.
URI
http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/34627
Collections
  • Theses(HN)

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of KR-TBZMEDCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV