بررسی تاثیر ارتقاء برنامه فعالیت های تفریحی مدارس بر افزایش سلامت عمومی دانش آموزان مقطع ابتدایی
Abstract
مقدمه و هدف داشتن فعالیت بدنی منظم و روزانه در دوران کودکی و در مدارس یکی از
بخشهاي مهم تندرستی است، که نیازمند رشد و توسعه می باشد ها یی که می از جمله زمان.
توان کودکان را تشویق کرد تا فعالیت بدنی خود را ارتقاء دهند، زنگ تفریح در مدارس است.
زنگ هايفعالیت ارزیابی هدف لذا این مطالعه با برنامه ارتقاء تاثیر همچنین تفریح هايفعالیت
سلامت افزایش بر مدارس تفریحی ابتدایی مقطع آموزان دانش عمومی .پذیرفت صورت
:روش کار این پژوهش از نوع مطالعات مداخله پس آزمون همراه -اي و به روش پیش آزمون
ه و شاهد بود، که از اسفند ماه با گروه مداخل 1391تا خرداد ماه ، 1390در شهرستان شاهیندژ
واقع در شمال غرب ایران انجام شد 26ابتدا از . مدرسه موجود در سطح شهرستان، مدرسه 4
اي به طور تصادفی انتخاب شدند 2مدرسه، 4از . مدرسه به عنوان مدارس دخترانه و مورد 2
1مورد مدرسه دخترانه 2از . دیگر مدارس پسرانه بود مورد آن به عنوان مدرسه تحت مداخله
و مورد دیگر نیز به عنوان مدرسه تحت کنترل در نظر گرفته شد. این عمل در مورد مدرسه
. پسرانه نیز انجام گردید . نفر بر آورد شده بود 100حجم نمونه در هر گروه حداقل معیارهاي
مطالعه این در ورود از مانع که بیماري نهگو هر نداشتن متوسط حد در جسمانی فعالیت انجام
مدرسه در فرد شود، شدید ای . باشد تحصیل به شاغل مطالعه تحت و مکرر غیبت داشتن بعلاوه
در شرکت به کودکان تمایل عدم مطالعه از خروج معیار عنوان به مطالعه مطالعه این در. بودند2
روان سلامت و نشاط فیزیکی، فعالیت بودند، اصلی متغییرهاي عنوان به والدین، سواد سطح
پایه و تولد رتبه تحصیلی، وضعیت در فرعی متغییرهاي عنوان به تحصیلی . شدند گرفته نظر
به مطالعه این در مداخله انجام : که بود اینصورت ابتدا از کلیه جامعه تحت مطالعه پیش آزمون
. بعمل آمد سپس در مرحله انجام مداخله براي گروههاي تحت مداخله با توجه به اطلاعات
حاصل از مرحله پیش آزمون، کلاسهاي آموزشی همراه با توضیح پنفلت و سی ديهاي
با استفاده از رنگ. آموزشی تدوین گردید هایی در زمین بازي صورت هاي روغنی طراحی
گرفت، و وسایل و تجهیزات بازي در اختیار افراد قرار گرفت، و پس از اتمام مدت مداخله،
یارزشیابی پایان از کلیه افراد تحت مطالعه صورت گرفت. سپس دادهاي جمع آوري شده
جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات وارد . SPSSشد 17ورژن
نتایج : نتایج نشان داد در ابتدا قبل از انجام مداخله بین جنس والدین -B(SE) )34/0 (60/1
( ،)پایه تحصیلی و33/0 ( <p )001/0 B(SE) 56/2 ( ،)تحصیلات پدر و66/0 ( <p )001/0
)001/0 B(SE) 54/1و <pو آیتم ( فرزندان همکاري با فعالیت هاي خانواده
)001/0 B(SE) )05/0(09/0و ( <pبا فعالیت فیزیکی رابطه معنی دار وجود داشت بعد از .
انجام مداخله نیز نتایج نشان داد اختلاف معنی داري در میانگین بدنی درد یا ناراحتی
) (p<0.001مسائل رفتاري، ) (p<0.001سلامت ، عمومی) ،(p<0.001اعتماد به
نفس) ،(p<0.001سلامت جسمی) ،(p<0.001تغیر در سلامتی) (p<0.001نگرانی عاطفی ،
هابچه یوالدین یا نگرانی در باره سلامت ) (p<0.001وقت، صرف شده توسط والدین براي
فرزندانشانسلامت ) (p<0.001رزندانف همکاري، )05/0(09/0خانوادهي هابا فعالیت )،(p<0.0013
توانایی اعضاي خانواده براي کنار آمدن با یکدیگر) ،(p<0.001و شادي) (p<0.001در
گروه مداخله و شاهدوجود داشت و رابطه معنی داري بین آیتم هاي مذکور و فعالیت فیزیکی
مشاهده شد.
: بحث و نتیجه گیري نتایج حاصل گویاي افزایش ترویج آگاهی پدر و مادر و کارکنان مدارس
در مورد اهمیت فعالیت هاي فیزیکی به خصوص در زمان زنگ تفریح میباشد که آن باید
بخش مهمی از برنامههاي مدارس در جهت ارتقاء سلامت عمومی کودکان باشد.