تاثیر آموزش مهارت حل مساله بر مهارت های مقابله ای و کاهش افسردگی دانشجویان پرستاری و مامایی شهر تبریز و ارومیه: سال- 1389-90
Abstract
چکیده: مقدمه: افسردگی یک مشکل روانشناختی با رویکردهای مختلف دارویی و غیر دارویی است. این تحقیق با هدف اثربخشی آموزش مهارت حل مساله بر مهارتهای مقابله ای و کاهش افسردگی دانشجویان پرستاری و مامایی انجام گرفت. مواد و روشها: این مطالعه یک کارآزمایی بالینی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل می باشد. مقیاس افسردگی بک و پرسشنامه مهارتهای مقابله ای در هر دو دانشکده اجرا شد. 92 نفر از کسانی که در مقیاس افسردگی حداقل نمره 10 و بالاتر کسب کرده بودند، بعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. گروه مداخله 6 جلسه درمان حل مساله دریافت نمودند. در پایان بر روی هر دو گروه مقیاس بک و پرسشنامه مهارتها اجرا شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون تی تست تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: نمرات مقیاس افسردگی بک در گروه مداخله از 18/60 به 13/41 در گروه کنترل از 19/34 به 21/71 تغییر یافت. اگرچه تفاوت معنی داری میان نمره قبل و بعد گروه کنترل مشاهده نشد (p=0/6)، ولی تفاوت آماری معنی داری میان نمره افسردگی قبل و بعد گروه مداخله مشاهده شد .(p=0/001) همچنین مقایسه میانگین نمرات مهارت مقابله ای نشان داد که بین گروه مداخله و کنترل قبل از مداخله تفاوت آماری معنی داری وجود نداشت .(p=0/5) اما بعد از مداخله بین دو گروه تفاوت آماری معناداری وجود داشت .(p=0/001) مقایسه میانگین نمرات قبل و بعد نیز تفاوت آماری معنی داری در گروه مداخله نشان داد.(p=0/001)