• English
    • Persian
  • English 
    • English
    • Persian
  • Login
View Item 
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Nursery and Midwifery
  • Theses(NM)
  • View Item
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Nursery and Midwifery
  • Theses(NM)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

تاثیر آموزش مهارت های ارتباطی بر میزان مهارت های ارتباطی، کیفیت مراقبت، خودکارآمدی و رضایت شغلی پرستاران در بیمارستان های منتخب شهر تبریز- 1391

Thumbnail
Date
1391
Author
خدادادی, اسماعیل
Metadata
Show full item record
Abstract
چکیده: مقدمه: با توجه به اینکه تاثیر برقراری یک ارتباط خوب و موثر با بیمار در فرآیند درمان وی انکار نشدنی است، بنابراین پرستاران برای برقراری ارتباط موثر با بیمار، باید دانش لازم را داشته باشند و مهارتهای ارتباطی را فراگرفته باشند. نتایج بدست آمده از مطالعات انجام شده در این موارد، همگی گویای این حقیقت میباشد که پرستاران در برقراری یک ارتباط موثر با بیمار مشکل دارند و مهارتهای لازم در این زمینه را ندارند. روش بررسی: این مطالعه از نوع تجربی قبل و بعد با گروه کنترل می باشد که در سال 1391 انجام شده است. حجم نمونه این مطالعه عبارت بود از 73 پرستار شاغل در بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تبریز که با روش تصادفی نسبتی انتخاب شدند. نمونه های پژوهش بروش تصادفی به دو گروه کنترل و مطالعه تقسیم شدند و مداخله فقط بر روی گروه مطالعه انجام گرفت. برای اندازه گیری متغیر کیفیت مراقبت از دیدگاه 160 بیماری که تحت مراقبت پرستاران شرکت کننده در این مطالعه بودند، استفاده شد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های مهارتهای ارتباطی، کیفیت مراقبت، خودکارآمدی و رضایت شغلی استفاده گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری Spss(ver.17) انجام گرفت. یافته ها: مقایسه میانگین نمرات مهارتهای ارتباطی نشان داد که تفاوت معنی داری از نظر آماری بین میزان مهارتهای ارتباطی گروه کنترل و مطالعه بعد از مداخله وجود دارد P=0/008) و.(t=2/74 آزمونt زوج نشان داد که از نظر آماری تفاوت معنی داری بین سطح مهارتهای ارتباطی گروه مطالعه قبل و بعد از مداخله وجود دارد P=0/004) و.( t=-3/06 همچنین آزمونt مستقل نشان داد که از نظر آماری تفاوت معنی داری بین سطح کیفیت مراقبت در بین بیماران گروه کنترل و مطالعه بعد از مداخله وجود دارد P=0/01) و.(t=2/41 نتیجه گیری:نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش مهارتهای ارتباطی میتواند سطح مهارتهای ارتباطی پرستاران را افزایش دهد و باعث بالا رفتن کیفیت مراقبت پرستاری در بیماران شود. از این رو پیشنهاد میشود که برای ارتقا کیفیت مراقبت پرستاری، آموزش مهارتهای ارتباطی بعنوان یک واحد درسی جداگانه در مدت تحصیل دوره کارشناسی پرستاری از سوی مسئولین آموزشی مربوطه، ایجاد و تدریس گردد.
URI
http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/31709
Collections
  • Theses(NM)

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of KR-TBZMEDCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV