بررسی فرهنگ ایمنی بیمار از دیدگاه پرستاران در بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، 1390
Abstract
چکیده: مقدمه و هدف: فرهنگ ایمنی بعنوان یک عامل مهم در بهبود ایمنی بیمار در نظر گرفته شده است. ارزیابی فرهنگ ایمنی بیمار میتواند در راستای برآورد برداشت و نگرش مدیران و کارکنان سازمانهای ارائه دهنده خدمات بهداشتی و درمانی از ایمنی بیمار سودمند واقع گردد.از آنجایی که محورهای متعددی برای آغاز فعالیتهای مربوط به ارتقاء کیفیت وجود دارد، ارزیابی فرهنگ ایمنی میتواند بعنوان ابزاری جهت تحلیل وضعیت موجود و شناسایی محورهای نیازمند ارتقاء کیفیت مثمر ثمر واقع گردد. روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی - مقطعی است که در میان 940 نفر از پرستاران چهار بیمارستان آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ارومیه در ایران انجام شده است. در این پژوهش داده ها با استفاده از پرسشنامه منتشر شده منتشر شده توسط آژانس تحقیقات و کیفیت بهداشت و درمان آمریکا جمع آوری شد. در تجزیه و تحلیل داده ها بشکل توصیفی (تعداد،درصد،میانگین و انحراف معیار)و استنباطی (آزمونt و تجزیه و تحلیل واریانس) از نرم افزار SPSS استفاده شد. یافته ها: مطالعه ما نشان داد که متوسط میزان پاسخ مثبت درخصوص ابعاد دوازده گانه ایمنی بیمار، 55/34 میباشد. بیشترین میزان پاسخ مثبت مربوط به سطح بخش مربوطه با 58/82 پاسخ مثبت و کمترین آن مربوط به سطح متغیرهای برآیندی با 52/27 پاسخ مثبت بود و سطح بیمارستان با 54/95 پاسخ مثبت در بین دو سطح عنوان شده قرار میگرفت. نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد ارتباط معنی داری بین درک پرستاران از ایمنی بیمار با عوامل فردی و سازمانی، وضعیت تاهل، ساعات کاری ماهانه و نوع بیمارستان محل اشتغال وجود دارد (.( P =<0/05 نتیجه گیری: نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که درک پرستاران از فرهنگ ایمنی بیمار در مرکز آموزشی و درمانی شهرستان ارومیه در کلیه سطوح سه گانه نیازمند ارتقاء و بهبود میباشد. لذا پیشنهاد میگردد پرسشنامه آژانس تحقیقات و کیفیت بهداشت و درمان آمریکا که در این مطالعه مورد استفاده قرار گرفته است بعنوان یک ابزار اولیه برای سنجش فرهنگ ایمنی در بیمارستانهای ایران مورد استفاده قرار گیرد.