رابطه میان رفتارهای مدیریت زمان مدیران پرستاری با توانمندی پرسنل پرستاری در بیمارستان های تامین اجتماعی تهران- 1390
Abstract
چکیده: مقدمه و هدف: مهارت مدیریت زمان، مفهوم گسترده در مدیریت است که با ارتقای کیفی عملکرد مرتبط است. برای بهسازی نیروی انسانی در بخش سلامت ضروری است توانایی ها و عملکرد پرستاران در مدیریت زمان بهبود یابد. لذا هدف مطالعه حاضر تعیین رابطه میان رفتارهای مدیریت زمان مدیران پرستاری با توانمندی پرسنل پرستاری در بیمارستان های تامین اجتماعی استان تهران در سال 1390 می باشد. مواد و روشها: این مطالعه از نوع توصیفی- همبستگی است که در آن 85 نفر مدیر پرستاری به روش سرشماری و 170 نفر پرستار با استفاده از فرمول ساده نمونه گیری بطور تصادفی، از پرستاران و مدیران شاغل در بیمارستانهای تامین اجتماعی استان تهران انتخاب شدند.برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استاندارد با روایی و پایایی بالا که دارای سه قسمت مشخصات فردی اجتماعی، پرسشنامه مدیریت زمان و پرسشنامه توانمندی بود استفاده گردید. پس از جمع آوری داده ها توسط پرسشنامه ها، داده ها با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس نسخه 14 مورد تجزیه و تحلیل آمار توصیفی و استنباطی قرار گرفت. یافته ها: بالاترین میانگین نمره در توانمندی بالینی در بعد توانایی های مدیریتی و کمترین میانگین نمره در بعد اقدامات تشخیصی مشاهده شد و در توانمندی روانشناختی بیشترین میانگین نمره متعلق به بعد شایستگی و کمترین میانگین نمره متعلق به بعد استقلال بود. میانگین نمره توانمندی پرستاران 199/56 با انحراف معیار 25/46 بود که مبین توانمندی در حد زیاد پرستاران بود. میانگین نمره مدیریت زمان از دید مدیران 143/22 +- 18/66 و میانگین نمره مدیریت زمان از دید پرستاران 136/04 +- 21/45 بود. رابطه معنادار بین مدیریت زمان مدیران پرستاری و توانمندی پرستاری مشهود بود و با افزایش میزان مدیریت زمان از سوی پرستاران میزان توانمندی پرستاران نیز افزایش می یابد. بحث و نتیجه گیری: پرستاران عقیده داشتند مدیران پرستاری آنها از میزان زیادی مدیریت زمان در عملکردشان بهره میبرند و مدیران نیز با آنها هم عقیده بودند. با اعتقاد به اهمیت مدیریت زمان و نقش حیاتی آن در پرستاری و کیفیت ارائه مراقبتها به مددجویان، انتظار میرود که مدیران پرستاری بخصوص پرستاران بعنوان مدیران سطح اول (عملیاتی) در پیشبرد و ارتقاء اهداف سازمان و در جهت اصلاح ضعفها و کاستی های خود و توانمندی پرسنل خود کوشا باشند.