دیدگاه دانشجویان پرستاری در خصوص ارزشهای حرفهای در دانشگاه های علوم پزشکی ایران- 1390
Abstract
چکیده: مقدمه: ارزشهای حرفهای اساس عملکرد پرستاری می باشند. ارزیابی آنها از دیدگاه دانشجویان می تواند فراهم کننده اطلاعات مفیدی برای ارائه استراتژی های موثرتر به منظور یکپارچه سازی و بکارگیری ارزشهای حرفهای در دانشگاه های علوم پزشکی ایران می باشد. مواد و روشها: این مطالعه توصیفی تحلیلی به بررسی ارزشهای حرفهای از دیدگاه 439 دانشجوی کارشناسی پرستاری نیمسال آخر پرداخت که بصورت نمونه گیری خوشهای یک مرحله ای طبقه بندی شده انتخاب گردیدند. به منظور فرآیند جمع آوری دادهها از پرسشنامهای دو قسمتی متشکل از مشخصات فردی - اجتماعی و مقیاس بازنگری شده ارزشهای حرفهای پرستاری مشتمل بر 5 بعد (مراقبت، عمل گرایی، اعتماد، حرفهای شدن و عدالت) استفاده گردید. یافتهها: میانگین نمرات دانشجویان پرستاری در ابعاد مراقبت، عمل گرایی، اعتماد، حرفهای شدن، عدالت و نیز مجموع ابعاد با توجه به مقیاس لیکرت پنج گزینهای به ترتیب 3/72 ،3/49 ،3/76 ،3/26 ،3/62 و 3/57 بود که بیانگر محدوده نسبتا مهم تا مهم بود. بیانیههای حفظ اسرار بیمار، حفظ صلاحیت و شایستگی در محیط بالینی و تلاش برای کسب آموزش بیشتر به منظور به روز کردن دانش و مهارتها به ترتیب از مهمترین و مشارکت در امر نظارت بر عملکرد همکاران، مشارکت در تصمیم گیری های که بر روی توزیع منابع تاثیر گذار است و رعایت حقوق شرکت کنندگان در کار تحقیقاتی از کم اهمیت ترین بیانیهها بودند. نتیجه گیری: نتایج نشان می دهد که کم اهمیت ترین ارزشها، آن دسته از ارزشهایی هستند که به وظایف غیر بالینی پرستاران مربوط می باشند. توسعه برنامه ریزی ها و روشهای آموزشی متناسب با شرایط و امکانات موجود به منظور ارتقاء همه جانبه ارزشهای حرفهای پرستاران الزامی است.