• English
    • Persian
  • English 
    • English
    • Persian
  • Login
View Item 
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Nursery and Midwifery
  • Theses(NM)
  • View Item
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Nursery and Midwifery
  • Theses(NM)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

تاثیر بسته آموزشی بر آگاهی، باور و رفتارهای تغذیه ای زنان باردار: یک کارآزمایی بالینی تصادفی کنترل شده

Thumbnail
Date
1391
Author
امیدی, فاطمه
Metadata
Show full item record
Abstract
چکیده: مقدمه: تغذیه مناسب بخش مهمی از یک بارداری سالم میباشد و آموزش مناسب تغذیه ای میتواند نقش مهمی در ارتقای سلامت مادر و فرزند او داشته باشد. این تحقیق بمنظور تعیین تاثیر بسته آموزشی بر آگاهی، باور و رفتارهای تغذیه‌ای زنان باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی و درمانی صورت گرفت. مواد و روشها: در این کارآزمایی 88 زن باردار 8-14 هفته مراجعه کننده به چهار مرکز بهداشتی-درمانی شهر کرج به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و بطور تصادفی در دو گروه مداخله 44)نفر) و کنترل 44)نفر) قرار داده شدند. برای گروه مداخله برنامه آموزشی شامل برگزاری دو جلسه حدودا 60 دقیقه‌ای کلاس آموزشی تغذیه در دوران بارداری با استفاده از روش سخنرانی و ارائه کتابچه و فیلم آموزشی بود و برای گروه کنترل آموزش جنسی به روشی تقریبا مشابه داده شد. داده ها توسط پرسشنامه خودساخته مشتمل بر 4 بخش مشخصات فردی - اجتماعی 16)سوال)، آگاهی 21)سوال)، باور 14)سوال) و رفتار تغذیه ای 21)سوال) در چهار مرحله قبل و 4 هفته بعد از مداخله، هفته های 24-28 و 26-40 بارداری جمع آوری شدند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار spss13 ، آزمونهای کای دو، تی مستقل، تحلیل واریانس با اندازه گیری تکراری، تحلیل کواریانس، تست فریدمن، کوکران، من-ویتنی- یو، رگرسیون لجستیک و رتبه‌ای استفاده گردید.P< 0/05 معنی دار در نظر گرفته شد. یافته ها: تفاوتی بین دو گروه مداخله گر و کنترل از نظر مشخصات دموگرافیک و باروری و همچنین امتیاز آگاهی 37)در مقابل34 )، باور 70)در مقابل66/7 ) و رفتار تغذیه‌ای 34/6)در مقابل33/8 ) قبل از انجام مداخله وجود نداشت. در هر سه مرحله بعد از انجام مداخله، مقایسه میانگین نمرات تعدیل شده گروه مداخله با گروه کنترل نشان داد که میانگین نمرات آگاهی ( به ترتیب 63/6 ،64/7 ،63/5 در مقابل40/4،39/0 ،35/7 )، نمرات باور ( به ترتیب 74/5،76/0،74/8 در مقابل65/6 ،66/9 ،65/0 ) و همچنین رفتار تغذیه‌ای 71/0 ،68/4 ،61/3)در مقابل45/3 ،42/7 ،36/5 ) در گروه مداخله بطور معنی داری بهتر از گروه کنترل بود. (P<0/001) چنین تفاوت معنی داری در زمینه نمرات رفتار تغذیه‌ای در پیشگیری از مشکلات دوران بارداری مانند یبوست، سوزش سردل، ورم دست و پا و آنمی و همچنین در زمینه نمرات رفتار تغذیه‌ای در پیشگیری از عفونت ادراری، مصرف مکمل آهن و مولتی ویتامین و مصرف بهینه گروه شیر و لبنیات وجود داشت. مصرف بهینه گوشت طی مرحله 1 و 3 بعد از انجام مداخله و گروه نان و غلات طی مرحله 1 بعد از انجام مداخله بطور معنی داری بهتر از گروه کنترل بود. نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه نشان داد که محتوای بسته آموزشی تهیه شده توانست باعث ارتقای آگاهی، باور و رفتار تغذیه‌ای زنان باردار شود. با توجه به سهولت اجرای این شیوه آموزشی، جهت بالا بردن کیفیت مراقبتهای پره ناتال این بسته آموزشی نیز برای مادران باردار فراهم شود.
URI
http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/31687
Collections
  • Theses(NM)

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of KR-TBZMEDCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV