آگاهی، نگرش و عملکرد دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری مامایی تبریز در زمینه ثبت مستندات پرستاری- 1390
Abstract
چکیده: مقدمه: ثبت مناسب موجب تکامل دانش و اعتبار استقلال حرفهای و به عنوان منبعی مهم برای آموزش دانشجویان بوده و در تحقیق و پژوهش پرستاری کاربرد دارد. دانشجویان به عنوان دریافت کنندگان خدمات آموزشی، بهترین منبع برای شناسایی مشکلات آموزشی هستند. بنابراین اولین قدم جهت ارتقای کیفیت این دوره شناخت دیدگاه مشتریان فرآیند می باشد. لذا پژوهش با هدف تعیین دانش و عملکرد دانشجویان پرستاری در مورد ثبت مستندات پرستاری صورت گرفته است. مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی، آگاهی و عملکرد دانشجویان پرستاری علوم پزشکی تبریز بررسی شد. نمونه این پژوهش شامل تمامی دانشجویان پرستاری از ترم 4 دانشگاه علوم پزشکی تبریز بود و از مجموع 133 نفر دانشجو، 120 نفر که تمایل به همکاری داشتند با روش نمونه گیری سرشماری به عنوان پژوهش انتخاب شدند.ابزار پژوهش در 3 بخش مشخصات فردی، سئوالات دانش و چک لیست عملکرد در زمینه ثبت مستندات پرستاری توسط محقق با ترکیب و تلفیق ابزارها و بعد از روایی و پایایی توسط دانشجویان تکمیل گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی انجام شد. یافته ها: میانگین سنی دانشجویان در حد 22/6-+2/20سال، 55 درصد آنها دختر و 87/3 درصد مجرد بودند. نتایج نشان داد که 82/6 درصد دانشجویان از دانش (متوسط) در زمینه ثبت مستندات پرستاری برخوردار بودند و عملکرد 81/8 درصد دانشجویان در حد (خوب) بود. بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده اجرای دقیق دورههای آموزشی و کاربردی نمودن آموزش در بالین و استفاده از اساتید متبحر در تدریس واحدهای درسی، در جهت ارتقاء آگاهی دانشجویان نسبت به ثبت مستندات پرستاری ضروری به نظر می رسد تا دانشجویان توانمندی که توان ارائه گزارش مراقبتی جامع و کل نگر داشته باشند را تربیت نماییم.
Collections
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
بررسی پدیدارشناسی ماهیت پرستاری ایران
نیکبخت نصرآبادی, علیرضا (دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده پرستاری و مامایی, 1381)چکیده: مقدمه: تبیین ماهیت کار پرستاری و توسعه دانش پرستاری و گسترش تحقیق پیرامون آن در هر جامعهای، مستلزم تبیین فلسفی ماهیت کار پرستاری در بافت فرهنگی، اجتماعی خاص خود و شناخت نوع تاثیر هنجارهای این بافت بر ماهیت کار ... -
طراحی و ارزشیابی پروتکل آموزش فرآیند پرستاری در مقطع کارشناسی رشته پرستاری
رمضانزاده, نرگس (دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده پرستاری و مامایی, 1402)مقدمه: فرآیند پرستاری هسته مرکزی عملکرد پرستاری و سازماندهنده مراقبت و حل مسئله در حرفه پرستاری میباشد. امروزه روشهای متنوعی در آموزش فرآیند پرستاری به دانشجویان پرستاری مقطع کارشناسی استفاده میشود، ولی این آموزشها ... -
ارتباط کیفیت مستندات پرستاری با درک پرستاران از قدرت سازمانی در بخشهای کودکان بیمارستان شهید مطهری ارومیه – سال 1396
دلنواز, پروین (دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده پرستاری و مامایی, 1397)چکیده: مقدمه: مستندات پرستاران از اصلیترین وظایف پرستاران و دلیل بر اجرای مراقبتهای انجام شده پرستاران میباشد. عوامل مختلفی بر مستندات تأثیرگذار بوده که شناسایی این عوامل نقش مهمی بر بهبود کیفیت مستندات دارد. در این ...