• English
    • Persian
  • English 
    • English
    • Persian
  • Login
View Item 
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Nursery and Midwifery
  • Theses(NM)
  • View Item
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Nursery and Midwifery
  • Theses(NM)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

رضایت مندی مادران سزارین شده از مراقبت های انجام شده در بیمارستان های دولتی و خصوصی تبریز 1389

Thumbnail
Date
1390
Author
آذری, سحر
Metadata
Show full item record
Abstract
چکیده: مقدمه: سلامتی حق انسان است و هر فرد حق مطالبه آن را دارد. رضایت بیمار از خدمات بیمارستانی یکی از مهمترین شاخص های اثربخشی و کیفیت ارایه خدمات بخش های مختلف بیمارستان می باشد. یک بیمار راضی کلید موفقیت هر بیمارستانی است. مساله مهمی که همواره در ارایه مراقبت ها مورد توجه قرار می گیرد، دستیابی به کیفیت مطلوب ارایه مراقبت وجلب رضایت مراقبت شوندگان می باشد و در سزارین به عنوان یکی از روش های زایمانی، پیچیده‌تر بودن مراقبت ها بر اهمیت کیفیت آنها اثر گذار می باشد. مواد و روشها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی - مقایسه ای است که به صورت نمونه گیری سهمیه ای بر روی 392 نفر از مادرانی که برای زایمان به یکی از بیمارستان های دولتی یا خصوصی شهر تبریز مراجعه و به دلایل مامائی تحت جراحی سزارین قرار گرفته بودند، انجام گرفت. ابزار مورد استفاده پرسشنامه دو قسمتی شامل مشخصات دموگرافیک و سنجش رضایت مندی قبل و بعد از زایمان سزارین در پنج بعد جسمانی، اطلاعاتی، اخلاقی، عاطفی، و رفاهی بود. برای آنالیز داده‌های آماری از نرم افزار Spss/ver13 و از آمار توصیفی، ANOVA Independent t test و همبستگی استفاده شد. یافته‌ها: نتایج حاصل از این پژوهش که رضایت مندی را بررسی کرد، نشان داد که رضایت مندی در بعد جسمانی در بیمارستان های دولتی در مراحل لیبر و بعد از زایمان سزارین رضایت به ترتیب 87/5 و 100 درصد و در بیمارستان های خصوصی به ترتیب 82/7 و 100 درصد بود. رضایت مندی در بعد رفاهی در بیمارستان های دولتی در مراحل لیبر و بعد از زایمان سزارین رضایت به ترتیب 100 و 98/4 درصد و در بیمارستان های دولتی به ترتیب 99/5 و 100 درصد بود. کم ترین رضایت مندی در بعد اطلاعاتی در بیمارستان های خصوصی به ترتیب 0 و 62 درصد بود. تجزیه و تحلیل آماری نشان داد که تفاوت در رضایت مندی مادران در تمام ابعاد در بیمارستان های دولتی و خصوصی از نظر آماری معنی دار است .(P<0/001) بحث و نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که سطح رضایت مندی در بعد جسمانی و اطلاعاتی و اخلاقی در بیمارستان های دولتی بالاتر از بیمارستان های خصوصی است. از آنجا که رضایت مندی بیماران یکی از شاخص های مهم بررسی کیفیت مهارت در مراقبت های ارایه شده است، سنجش مستمر و منظم آن می تواند در ارتقاء کیفیت بیمارستان ها به خوص از نظر عاطفی و اطلاعاتی بسیار موثر باشد
URI
http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/31661
Collections
  • Theses(NM)

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of KR-TBZMEDCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV