مقایسه استدلال اخلاقی دانشجویان پرستاری و پرستاران دانشگاه علوم پزشکی تبریز، 1389
Abstract
چکیده: مقدمه و هدف: توانایی استدلال اخلاقی بالا از لازمههای اصلی حرفه پرستاری است. این توانایی باید در طول دوران تحصیل در دانشجویان پرستاری ارتقاء یافته و با ورود به کار بالینی مستقل به عنوان پرستار، تکامل بیشتری یابد. در کشور شواهد پژوهشی کمی در زمینه سطح استدلال اخلاقی دانشجویان پرستاری و پرستاران وجود دارد. بنابراین، هدف این مطالعه تعیین و مقایسه استدلال اخلاقی دانشجویان پرستاری و پرستاران شاغل در دانشگاه علوم پزشکی تبریز بود. مواد و روش کار: این مطالعه توصیفی - مقایسهای در سال 1389 بر روی 115 دانشجوی پرستاری و 269 پرستار که با روش یرشماری انتخاب شدند انجام گرفت. جهت جمع آوری دادهها از پرسشنامه آزمون معمای پرستاری که مشتمل بر 6 سناریو است استفاده شد. در این پرسشنامه اولین الویت انتخابی شرکت کنندگان نشان دهنده سطح استدلال اخلاقی آنها بود و نمره تفکر اخلاقی پرستاری که حاصل جمع نمرات سطح پنجم و ششم تکامل اخلاقی کلبرگ است محاسبه گردید که نمره آن از 18 تا 66 متغیر بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و آمار توصیفی و استنباطی انجام گرفت. یافتهها: مشخص شد که 43/1 درصد پرستاران و 47/8 درصد دانشجویان پرستاری در سطح پس عرفی استدلال اخلاقی قرار دارند و میانگین نمره تفکر اخلاقی دانشجویان پرستاری 48/9-+6/5)) به صورت معنی داری از نمره پرستاران 46/6-+6/7)) بیشتر بود .(p<0/05) همچنین، مشخص شد که نمره تفکر اخلاقی در پرستاران بخش داخلی بیشتر از پرستاران دیگر بخشها بود و این نمره با افزایش سابقه بالینی پرستاران کاهش می یافت .(p<0/05) بررسی ها نشان داد که ملاحظات بالینی تاثیر معکوسی بر توانایی استدلال اخلاقی دارد و آشنایی قبلی با سناریوهای مشابه تاثیری در توانایی استدلال اخلاقی شرکت کنندگان ندارد .(p>0/05) بحث و نتیجه گیری: در این مطالعه مشخص شد که نسبت قابل توجهی از پرستاران و دانشجویان پرستاری از سطوح پایین تر استدلال اخلاقی برخوردارند. همچنین، نمره تفکر اخلاقی پرستاران در مقایسه با دانشجویان پرستاری پایین تر است که این یافتهها نشان میدهد که پرستاران و دانشجویان پرستاری هنوز از صلاحیتهای لازم و مطلوب برای تصمیم گیری در امور بیماران برخوردار نیستند. بنابراین، ضروری است که زمینه برای رشد بیشتر صلاحیتهای حرفهای پرستاری و از آن جمله رشد استدلال شود.