مقبولیت راهبردهای آموزش بالینی (فرهنگی اجتماعی محور) مدرسان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز و ارومیه 1389
Abstract
چکیده: مقدمه: راهبردهای آموزش بالینی در پرستاری بدلیل تغییرات سریع در نظام سلامت، گسترش تکنولوژی ، دانش زیست پزشکی ، کمبود دانشکده ها و افزایش ورود به دانشگاه جوابگوی نیاز های آموزشی فراگیران نبوده است. از این میان صاحب نظران راهبرد های آموزشی بالینی مبتنی بر تئوری فرهنگی اجتماعی راه گشای این امر می دانند. لذا مقبولیت این راهبردها از سوی مدرسان پرستاری در بالینی مورد مطالعه قرار گرفت.مواد و روشها: این مطالعه توصیفی بر روی 38 نفر از مدرسان بالینی پرستاری شاغل در دانشکده های پرستاری و ، مامایی تبریز و ارومیه انجام شد (حجم نمونه با جامعه یکی بود.(داده ها در طی دو ماه در سال 1389 با استفاده از ابزار بررسی مقبولیت فیلیپس که بونک و کیم 1998)) آن را تهیه و توسط فیلیپس 2009)) تعدیل شده بود با مقیاس لیکرت چهار گزینه ای در ده بخش ( راهبرد های آموزش بالینی) مورد استفاده قرار گرفت. داده های بدست آمده توسط نرم افزار SPSS/ver .13 تجزیه تحلیل گردید.از آمار توصیفی نظیر، میانگین، فاصله اطمینان 95 و انحراف معیار استفاده شد.یافتهها: نتایج نشان داده پذیرش اکثریت راهبردهای آموزش بالینی فرهنگی اجتماعی محور در حد متوسط می باشد..( 2/72+44) پذیرش اکثریت راهبرد های سکو سازی، سوال کردن، مدیریت آموزشی ، مربی گری، آموزش مستقیم و تغییر پذیری بالاترین اولویت و راهبرد توضیح دادن پایین ترین رتبه را به خود اختصاص داده اند. بحث و نتیجه گیری: با توجه به اهمیت راهبرد های آموزش فرهنگی اجتماعی محور در بالین و در نظر گرفتن مقبولیت متوسط این راهبرد ها توسط مدرسین ، لزوم برنامه ریزی برای ارتقاء گرایش مدرسان و استفاده از این راهبرد ها ضروری به نظر می رسد.