تاثیر مداخلات مدرسه محور بر مهارت های زندگی دانش آموزان دوره راهنمایی به منظور پیشگیری از مصرف مواد مخدر در شهرستان مراغه در سال تحصیلی 1388-89
Abstract
چکیده: مقدمه: نوجوانی دوره بحرانی در زندگی بود و الگوهای رفتاری مهم که بر سراسر زندگی تاثیر می گذارند از جمله مصرف سیگار، الکل و مواد مخدر در این دوران شکل میگیرند.آموزش مهارتهای زندگی یکی از مداخلات پیشگیرانه مدرسه محور می باشد. این مطالعه تاثیر مداخله مدرسه محور بر مهارتهای زندگی دانش آموزان دوره راهنمایی را به منظور پیشگیری از مصرف مواد مخدر مورد بررسی قرار می دهد. روش کار و مواد: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی پیش و پس آزمون با کنترل است که 417 نفر از دانش آموزان پایه دوم و سوم راهنمایی شهر مراغه در این مطالعه شرکت کردند. ابتدا 4 مدرسه دخترانه و 4 مدرسه پسرانه به صورت تصادفی از بین لیست مدارس آموزش و پرورش انتخاب شده و بعد از اجرای پیش آزمون به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند.برای گروه مداخله کلاسهای آموزشی مهارتهای زندگی به مدت 7 جلسه اجرا گردید و در پایان برنامه مجددا" هر دو گروه مورد ارزیابی قرار گرفتند. پرسشنامه ای شامل سوالات دموگرافیک و مقیاس CPSC, CATS, HSS, PSI و پرسشنامه تندرستی و رفتار سالم دکتر بوتوین استفاده شد و در نهایت داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 15 و آزمون های آماری تی مستقل و وابسته و مجذور کای مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت. یافته ها: بعد از انجام مداخلات مدرسه محور در گروه مداخله ، میانگین نمرات مهارت حل مساله و تصمیم گیری (P< 01)، عزت نفس (P< 05)، و مهارت مقاومت ((P< 01 نسبت به پیش آزمون افزایش یافته بود. نتیجه گیری: آموزش مهارتهای زندگی در گروه مداخله بر مهارت حل مساله و تصمیم گیری ، عزت نفس و مهارت مقاومت موثر بوده، پس اجرای این برنامه به عنوان عامل حفاظتی در پیشگیری از سوء مصرف مواد در مدارس پیشنهاد می گردد.