• English
    • Persian
  • English 
    • English
    • Persian
  • Login
View Item 
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Nursery and Midwifery
  • Theses(NM)
  • View Item
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Nursery and Midwifery
  • Theses(NM)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

فرآیند تصویر ذهنی از حرفه در بین دانشجویان پرستاری: یک مطالعه گراندد تئوری

Thumbnail
Date
1387
Author
ولیزاده, لیلا
Metadata
Show full item record
Abstract
چکیده: مقدمه: پرستاری در دهه های اخیر پیشرفتهای قابل توجهی به طرف حرفه ای شدن نسبت به دهه های گذشته داشته است و با استفاده از برنامه های دانشگاهی و پژوهشی پایه محکم علمی برای آن تامین شده است. حال وقت آن است که پرستاران بعنوان خبره ها در حرفه از تصویری که برای دیگران و خودشان ترسیم می کنند آگاه باشند. از آنجائیکه این تصاویر در طی تحصیل شکل می گیرند و پرداختن به نحوه شکل گیری چنین ادراکات(تصورات ذهنی از حرفه) و عوامل موثر در آن بین دانشجویان تا بحال مد نظر نبوده همچنین ارائه مفاهیم اصلی و مدل فرآیندی ارتباطات بین مفاهیم صورت نگرفته است، لذا مطالعه حاضر با هدف کشف فرآیند تصویر از حرفه در بین دانشجویان پرستاری مقطع کارشناسی انجام گرفت. مواد و روش ها: مطالعه حاضر از نوع کیفی و به روش گراندد تئوری می باشد. شرکت کنندگان در مطالعه حاضر 30نفر از دانشجویان پرستاری مقطع کارشناسی در ترم های اول و چهارم و هشتم بودند. روش نمونه گیری در ابتدا هدفمند بود و زمانیکه داده ها جمع آوری و همزمان تحلیل شد نمونه گیری بیشتر(نظریه ای) بر اساس طبقات و تئوری در حال توسعه انجام گردید. پس از توضیح هدف پژوهش و اخذ رضایت کتبی جهت شرکت و ضبط صحبت ها از مصاحبه عمیق و غیر ساختار یافته برای جمع آوری اطلاعات استفاده شد. روش تجزیه و تحلیل همزمان بر اساس کدگذاری سه مرحله ای استراس و کوربین 1998 بوده است. یافته ها: در مطالعه حاضر مساله روانی اجتماعی موجود عبارت از تصویر سازی دوگانه یا دو ارزشی از حرفه شناسایی گردید و طبقه مرکزی توضیح دهنده داده ها تلاش برای شناسایی عامل دوگانگی یا یکی کردن یا منطبق سازی تصاویر دوگانه دریافتی تعیین گردید. حیطه های ادراکی دانشجویان مقطع کارشناسی در خصوص حرفه شامل: منزلت اجتماعی حرفه- ماهیت علم و شغل پرستاری- پرستاری بالفعل(در حال اجرا) بودند و مراحل تصویر سازی دو ارزشی ذهنی شامل:1 -ابهام2 -واقعه و شناخت مغایر و بی ثباتی3 - واقعه و شناخت ارزشی و دلگرمی و4 - تائید و قبول وجه منطبق و ارزشی و توجیه وجه مغایر(تائید عدم انطباق تصاویر) و ارائه پیشنهادات اصلاحی(جهت انطباق بیشتر وجه مغایر)می باشد. بحث و نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد که دانشجویان مقطع لیسانس در شرایط کنونی به ادراکات دوگانه در خصوص حرفه پرستاری نائل می گردند و همواره در تلاش برای شناسایی و یکی سازی تصاویر دوگانه دریافتی می باشند. بنابراین اقدامات برای کاهش دغدغه ها و بحران شناختی آنها جهت نیل به تصویر سازی تک ارزشی و منطبق با واقعیت دیسیپلین مربوطه امری ضروری است.
URI
http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/31608
Collections
  • Theses(NM)

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of KR-TBZMEDCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV