• English
    • Persian
  • English 
    • English
    • Persian
  • Login
View Item 
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Nursery and Midwifery
  • Theses(NM)
  • View Item
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Nursery and Midwifery
  • Theses(NM)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

بررسی پدیدارشناسی فلسفه پرستاران در ارائه مراقبت پرستاری

Thumbnail
Date
1387
Author
غیاثوندیان, شهرزاد
Metadata
Show full item record
Abstract
چکیده: مقدمه و هدف پژوهش: پرستاری و فلسفه حاکم بر او پدیده اصلی مورد مطالعه پژوهش حاضر می باشد. پرستاری علمی انسانی است و بعنوان یک رشته کاربردی یا عمل محور توصیف شده است. از پرستاران انتظار می رود تا مطابق با ارزشهای حرفه ای که در دوران تحصیل فرا گرفته اند عمل نمایند. وجود یک فلسفه و نگرش باطنی برای انجام هر کاری ضرورت دارد. همچنین اعتقاد و ایمان به ارزشها در توسعه حس تعهد حرفه ای و مسئولیت اجتماعی ضروری است و صرفنظر از بخش کاری پرستاری بر محیط کار، فعالیت و توسعه پرستاری به عنوان یک حرفه تاثیر گذار هستند. متون مرور شده حاکی از محدودیت تحقیق در مورد معانی و منشا رفتارهای پرستار و روابط بین معانی رفتار و ارزشهای موجود در آن با من فرد و یافتن مجموعه ارزشی آنهاست. از این رو مطالعه حاضر با هدف یافتن معانی، منشا پیدایش و رشد باورها و ارزشهای پرستاران در مراقبت پرستاری از بیماران، همچنین کیفیت ایجاد باورهای منتج و مهم و بقای آنها در مسیر امکانات گوناگون انجام گردید و در راستای هدف فوق این مطالعه در صدد پاسخگویی به این سوالات است:1 ) معانی و دلایل رفتارهای پرستاران در مراقبت پرستاری چیست2 ؟) معانی پارادیم های پرستاری در توصیف تجربه پرستاران چیست ؟روش شناسی پژوهش: فنومنولوژی تفسیری بویژه هرمنوتیک هایدگری زمینه ای برای انجام این مطالعه بوده است و منظور روشی است که هایدگر برای پیدا کردن امکانات تازه در متن موقعیت های موجود به کار می برد. به عبارت دیگر انسان انتزاعی و جدا از موقعیت ها قابل تصور واقعی نیست. فنومنولوژی یک روش خاص فلسفی است که میخواهد معنی و ماهیت خود شی را قبل از آلایش آن با زوائد حجاب گونه دریابد و هرمنوتیک به معنی تغییر فلسفی یا پیدا کردن معانی مکتوم و تاویل می باشد. تعداد 10 نفر از شرکت کنندگان به روش نمونه گیری مبتنی بر هدف مورد مصاحبه از نوع بدون ساختار و عمیق قرار گرفتند. پس از تجزیه و تحلیل مقدماتی و استخراج درونمایه های مشترک 5 نفر دیگر از پرستاران شاغل در شهرهای تهران، کرمانشاه،ارومیه و خوی مورد مصاحبه قرار گرفتند. کلیه مصاحبه ها پس از ضبط توسط محقق بر روی کاغذ منتقل شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل هرمنوتیکی اطلاعات از روش هفت مرحله ای دیکلمن و تانر1989)) که روشی معتبر در تجزیه و تحلیل مطالعات تفسیری میباشد استفاده گردید. یافته ها: تجزیه و تحلیل یافته ها منجر به استخراج تعداد 50 درونمایه مشترک و بر اساس آنها تعداد 10 درونمایه اصلی و 3 الگوی ارتباطی و یک مدل فلسفی قابل قبول که بیانگر تعلق پذیری درونمایه ها بودند گردید. که به ترتیب الگو و در پرانتز به درونمایه های اصلی اشاره می شود.1 ) الگوی متناسب سازی عوامل مدیریتی و ارزشهای سازمانی فردی و حرفه ای برای تحقق مراقبت پرستاری انسانی (- مدیریت به عنوان فراهم‌آورنده موقعیت مراقبت - رفتارهای حمایت کننده و بازدارنده مدیریت- مدیریت مبتنی بر ارزش)2 ) الگوی روش سازی ارزشها ، انتظارات از نقش : با تاکید بر دیدگاه های سیاستگزاران، پزشکان،پرستاران،بیماران و جامعه و فرهنگ سازمانی در مورد مراقبت خوب و پرستار خوب (- پرستاری و مراقبت از نگاه پرستار،- باور پرستار در مورد انتظارات پزشکان از پرستاری،- باور پرستار در مورد انتظارات سیاستگزاران و مسئولین سازمانی از پرستار،- باور پرستار در مورد انتظارات بیماران و جامعه از پرستار)،3 )الگوی انکشاف معنای خویشمندی و هویت: با تاکید بر زمینه و بافت کاری، شخصیت فردی ، همدلی و پروا(اعتقاد به خدا و وجدان) (- بافت کاری پرستاران و رفتار پرستاران در کنار آمدن با موقعیت،- شخصیت فردی پرستار، همدلی و پروا، اعتقاد به خدا و وجدان.( و در نهایت مدل فلسفی با عنوان فلسفه ی پرستاری در تحقق مراقبت انسانی است که برآیند تاثیرات متقابل الگوهای سه گانه است. نتیجه گیری: بطور کلی از نظر مشارکت کنندگان در این مطالعه معانی داده شده به پارادایمهای شخص، سلامت، موقعیت و پرستاری و همچنین برخی از دلایلی که پرستاران برای ارائه مراقبت و پرستار بودن خود ارائه نمودند مانند علاقمندی، آسودگی وجدان، رضایت خداوند، ترس از نتیجه،امید به پاداشهای معنوی،ارضای نیازهای انسانی خود، رضایت مافوق، احساس مسئولیت و ... آورده شده است. قسمتی با عنوان کاربردهای پژوهش در دو بخش آموزش و عمل و پیشنهادهایی بر اساس یافته های این مطالعه برای پژوهش های بعدی در انتهای رساله آورده شده است که میتواند به عنوان راهنمایی مناسب جهت تدوین برنامه های آموزشی و حمایتی جهت پرستاران شاغل در مراکز درمانی و نیز کمک به آنها در تغییر فکر و کسب منزلت و جایگاه مناسب خود مورد استفاده قرار گیرد.
URI
http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/31607
Collections
  • Theses(NM)

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of KR-TBZMEDCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV