ارتباط علایم رفتاری هیجانی با بی ام آی در دختران مدارس ابتدایی شهر تبریز، بر اساس گزارش والدین
Abstract
چکیده: مقدمه: چاقی و اضافه وزن در بسیاری از کشورهای در حال توسعه بطور چشمگیری افزایش یافته است. چاقی خطر ابتلا به بیماری های روانی را بالا می برد و با مشکلات سلامتی بیشماری همبستگی دارد. یکی از جنبه های دردناک چاقی، مشکلات رفتاری هیجانی می باشد. علاوه بر این چاقی روی جنبه های مختلف زندگی کودکان از جمله دستاوردهای تحصیلی، مهارتهای اجتماعی و کفایت اجتماعی تاثیر منفی می گذارد. هدف اصلی این مطالعه بررسی ارتباط مشکلات رفتاری هیجانی و کفایت با BMI در دختران مدارس ابتدایی شهر تبریز می باشد. مواد و روشها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی مقایسه ای می باشد. نمونه پژوهش شامل 300 نفر دانشآموز دختر 7-11)ساله) از مدارس ابتدایی دخترانه تبریز بوده که بطور طبقه ای تصادفی بر حسب نمایه توده بدن، انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش چک لیست رفتاری کودک بود. این چک لیست برای ارزیابی مشکلات رفتاری هیجانی و کفایت کودکان طراحی شده است که با مقیاس سه درجه ای رتبه بندی شده است. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS نسخه 11/5 استفاده گردید. یافته ها: نتایج نشان داد که چاقی/اضافه وزن با مشکلات انزواطلبی، شکایات جسمانی، افسردگی/اضطراب، مشکلات اجتماعی، مشکلات توجه، مشکلات رفتاری درونی شده و مشکلات رفتاری کل، همبستگی معنی دار دارد (P<0/05)ولی با کفایت فعالیتی و اجتماعی، رابطه معنی داری نداشت.گروه چاق و دارای اضافه وزن، مشکلات رفتاری هیجانی بیشتری داشتند و از سطح کفایت پایین تری نسبت به گروه دارای وزن طبیعی برخوردار بودند. نتیجه گیری: یافته های این مطالعه نشان داد که افزایش نمایه توده بدن با افزایش مشکلات رفتاری هیجانی و کاهش سطح کفایت در کودکان، همبستگی معنی دار دارد. پیشگیری از چاقی به عنوان قدم اول برای پیشگیری از مشکلات رفتاری هیجانی و کفایتی، ضروری به نظر می رسد و درمان چاقی ممکن است روش موثری برای مواجه با این مشکلات باشد.کودکانی که در ول سالهای اول مدرسه چاق بوده اند یا چاق شده اند، نیاز است که با دقت کنترل شوند.