• English
    • Persian
  • Persian 
    • English
    • Persian
  • ورود
مشاهده آیتم 
  •   صفحه اصلی مخزن دانش
  • School of Nursery and Midwifery
  • Theses(NM)
  • مشاهده آیتم
  •   صفحه اصلی مخزن دانش
  • School of Nursery and Midwifery
  • Theses(NM)
  • مشاهده آیتم
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی تبریز سال1385

Thumbnail
تاریخ
1386
نویسنده
نفعی, علیرضا
Metadata
نمایش پرونده کامل آیتم
چکیده
چکیده: مقدمه: تفکر انتقادی مایه حیات تمام برنامه های آموزشی است بطوریکه انجمن ملی پرستاری اعلام نموده که برنامه های پرستاری بایستی تفکر انتقادی را معیار سنجش اعتبار گذاری خود قرار دهند. در حقیقت تفکر انتقادی یک شایستگی مورد انتظار برای پرستاران در تمام سطوح تحصیلی و عملی می باشد. امروزه پرستاران با توجه به مسئولیت ها و گستردگی حیطه عملی پرستاری و لزوم تصمیم گیری های صحیح حساس در خدمات پرستاری بایستی قادر به قضاوت در موقعیت های خطیر بالینی و تصمیم گیری برای حفظ حیات در مشکلات پیچیده و تفکر در مواقع بحرانی باشند. لذا این پژوهش به منظور مقایسه میزان مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان در ترم های مختلف تحصیلی صورت گرفت. مواد و روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی- تحلیلی است که بصورت مقطعی وبا هدف کلی مقایسه مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان کارشناسی پیوسته پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی تبریز با استفاده از آزمون تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم ب انجام گردیده است. در این پژوهش، 172 نفر از دانشجویان به روش تمام شماری انتخاب شده و داده‌ها با استفاده از آزمون های تفاوت میانگین و رابطه مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: میانگین نمره کل مهارت های تفکر انتقادی دانشجویان سال اول و آخر دوره روزانه به ترتیب 10/23 +-3/18و 10/52+-3/44 بوده که اختلاف آماری معنی داری دیده نشد. همچنین در دوره تحصیلی شبانه میانگین نمره کل دانشجویان سال اول و آخر به ترتیب 9/78+-2/9 و 9/23+-2/63 بوده که در این دوره نیز اختلاف آماری معنی داری مشاهده نگردید. بین نمرات کل دانشجویان دوره روزانه در مقایسه با دانشجویان دوره شبانه اختلاف معنی داری دیده نشد بین نمره کسب شده در این آزمون تنها با متغیر وضعیت تاهل ارتباط آماری معنی دار بوده و در سایر متغیرها از قبیل سن، محل اقامت، جنس، معدل نیمسال قبلی، رتبه کنکور، شاغل بودن ارتباط معنی دار مشاهده نگردید. بحث و نتیجه گیری: بر اساس نتایج این پژوهش تفاوت معنی دار آماری در نمره کل مهارت های تفکر انتقادی دانشجویان مشاهده نشد که در این راستا ارتقاء استراتژی های نوین یادگیری و آموزشی نظیر روش پرسش و پاسخ، فعالیت در گروه های کوچک، نقش بازی کردن، مباحثه، ژورنال نویسی، مطالعه موردی و تکالیف نوشتاری، جهت ارتقاء مهارت های تفکر انتقادی ضروری به نظر رسیده و پیشنهاد می گردد.
URI
http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/31597
Collections
  • Theses(NM)

مخزن دانش دانشگاه علوم پزشکی تبریز در نرم افزار دی اسپیس، کپی رایت 2018 ©  
تماس با ما | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

مرور

همه مخزنجامعه ها و مجموعه هابراساس تاریخ انتشارنویسنده هاعنوانهاموضوعاین مجموعهبراساس تاریخ انتشارنویسنده هاعنوانهاموضوع

حساب من

ورودثبت نام

مخزن دانش دانشگاه علوم پزشکی تبریز در نرم افزار دی اسپیس، کپی رایت 2018 ©  
تماس با ما | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV