تاثیر آموزش بر مبنای نقشه مفهومی در یادگیری درس فرآیند پرستاری دانشجویان ترم دوم پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز، سال1383
Abstract
چکیده: مقدمه: دانشجویان پرستاری برای تجزیه و تحلیل مشکلات بیماران و ایجاد طرح مراقبتی مناسب برای آنان نیازمند سطوح بالایی از مهارت های تفکر انتقادی و حل مسئله می باشند. بنابراین، باید در آموزش پرستاری از روش هایی استفاده گردد که توانایی ارتقاء این مهارت ها را داشته باشند. هدف این مطالعه بررسی تاثیر آموزش به روش نقشه مفهومی بر روی یادگیری نظری دانشجویان پرستاری از درس فرآیند پرستاری می باشد. مواد و روش ها: این پژوهش یک مطالعه شبه تجربی با طرح پیش آزمون - پس آزمون می باشد که تاثیر آموزش بر مبنای نقشه مفهومی بر میزان یادگیری سطح بالا دانشجویان در زمینه فرآیند پرستاری را مورد ارزشیابی قرار می داد. روایی آزمون با روش محتوی تعیین شد و برای تعیین پایایی نیز از فرمول کودر ریچاردسون 21 استفاده گردید. نمونه های پژوهش عبارت بودند از 45 دانشجوی ترم دوم پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی تبریز که به روش تصادفی به دو گروه شاهد و تجربی با روش نقشه مفهومی صورت گرفت. نتایج: یافته ها نشان داد که هر دو روش آموزشی در ارتقاء دانش و یادگیری معنی دار دانشجویان در زمینه فرآیند پرستاری موثر بودهاند.(P=0/21) در مقایسه دو گروه، میانگین نمرات گروه تجربی در آزمون دانش از گروه شاهد بیشتر بود ولی این تفاوت از نظر آماری معنی دار نبود. در آزمون یادگیری معنی دار نیز میانگین نمرات گروه تجربی بیشتر از گروه شاهد بود که در این مورد تفاوت آماری معنی دار نیز میانگین نمرات گروه تجربی بیشتر از گروه شاهد بود که در این مورد تفاوت آماری معنی دار مشاهده گردید. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که هر دو روش سنتی آموزشی و نقشه مفهومی تاثیرات معنی داری بر یادگیری نظری دانشجویان پرستاری از درس فرآیند پرستاری دارند. با وجود این، تاثیر روش نقشه مفهومی بر یادگیری سطح بالای دانشجویان به طور معنی داری از روش سنتی آموزشی بیشتر می باشد.