• English
    • Persian
    • English
    • Persian
  • Persian 
    • English
    • Persian
    • English
    • Persian
  • ورود
مشاهده آیتم 
  •   صفحه اصلی مخزن دانش
  • School of Nursery and Midwifery
  • Theses(NM)
  • مشاهده آیتم
  •   صفحه اصلی مخزن دانش
  • School of Nursery and Midwifery
  • Theses(NM)
  • مشاهده آیتم
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

بررسی دیدگاه بیماران در مورد عوامل موثر بر رضایت مراجعه کنندگان به بخشهای اورژانس مراکز آموزشی درمانی امام خمینی و سینا دانشگاه علوم پزشکی تبریز،1383

Thumbnail
تاریخ
1383
نویسنده
کرمی کبیر, ناهید
Metadata
نمایش پرونده کامل آیتم
چکیده
چکیده: مقدمه: رضایتمندی بیمار مفهومی است که در مراقبت های بهداشتی و درمانی اهمیت ویژه ای یافته و یکی از اهداف مهم و الویت دار سیستم های بهداشتی و درمانی بوده و از نتایج مهم توجه به کیفیت، رضایت بیماران از نحوه ارائه خدمات می باشد. رضایت بیمار واکنشی شناختی است که تحت تاثیر عوامل گوناگونی می باشد تعیین عوامل موثر بر رضایت شیوه ای غیر مستقیم جهت دستیابی به میزان رضایت واقعی بیماران قلمداد می گردد. در این راستا ارزیابی رضایت بیمار بوسیله تعیین فاکتورهای موثر بر رضایت و پی بردن به انتظارات و نیازهای بیماران و رفع علل نارضایتی می تواند سطح ارائه خدمات و در نتیجه رضایت بیمار را بالا برده تا به دنبال آن بهبود جسمی و روانی بیمار نیز بهتر و سریعتر صورت گیرد.و هدف سیستم بهداشتی که همان ارتقاء کیفیت مراقبت است حاصل شود. زیرا بی گمان نمی توان به یک اورژانس خوب و کارا دست یافت مگر آنکه‌ از نیازهای بیماران آگاه شده، بتوان انتظار آنها را بر آورده کرد. روش کار: این پژوهش یک مطلب توصیفی است جامعه پژوهش بیماران مراجعه کننده به مراکز آموزشی- درمانی امام خمینی و سینا دانشگاه علوم پزشکی تبریز است و واحدهای مورد پژوهش 380 نفر از بیماران بودند که با روش نمونه گیری آسان بعد ترخیص انتخاب گردیدند. یافته ها: نتایج حاصله از این تحقیق نشان داد که عوامل مربوط به محیط فیزیکی65/97)درصد)، نیروی انسانی 67/90)درصد)، وسایل و تجهیزات 68/10)درصد) و عوامل مدیریتی 46/93)درصد) بر رضایت بیماران موثر است. همچنین سایر یافته ها نشان داد که همراهان بیمار، اخلاق خوب، نحوه برخورد مناسب با بیمار و همراهان او از سوی پزشک، پرستار، دانشجو و سایر پرسنل را بر رضایت خود موثر می دانند و تهیه‌ دارو توسط همراه بیمار بیشتر از سایر موارد باعث نارضایتی آنها شده است . بحث و نتیجه گیری: یافته های حاصل از این پژوهش بیانگر این بود که بیماران به ترتیب الویت وسایل و تجهیزات، نیروی انسانی، محیط فیزیکی و عوامل مدیریتی را بر رضایت خود موثر می دانستند و مدیران پرستاری لازم است عوامل فوق را در برنامه ریزی های بهداشتی درمانی به منظور بهبود مراقبتها تقویت نموده تا رضایت بیمار افزایش یابد.همچنین امید است که یافته های حاصل از این پژوهش بتواند مورد توجه مسئولین قرار گیرد تا در زمینه با سازی فضاهای فیزیکی بیمارستانها، فراهم آورد تجهیزات و امکانات مناسب و کافی و بکارگیری نیروی انسانی ماهر و سازماندهی بخش اورژانس که تاثیر بسزایی در ایجاد رضایت بیماران دارد گامهای اساسی بردارند.
URI
http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/31564
Collections
  • Theses(NM)

مخزن دانش دانشگاه علوم پزشکی تبریز در نرم افزار دی اسپیس، کپی رایت 2018 ©  
تماس با ما | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

مرور

همه مخزنجامعه ها و مجموعه هابراساس تاریخ انتشارنویسنده هاعنوانهاموضوعاین مجموعهبراساس تاریخ انتشارنویسنده هاعنوانهاموضوع

حساب من

ورودثبت نام

مخزن دانش دانشگاه علوم پزشکی تبریز در نرم افزار دی اسپیس، کپی رایت 2018 ©  
تماس با ما | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV