• English
    • Persian
    • English
    • Persian
  • English 
    • English
    • Persian
    • English
    • Persian
  • Login
View Item 
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Nursery and Midwifery
  • Theses(NM)
  • View Item
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Nursery and Midwifery
  • Theses(NM)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

بررسی آگاهی و نگرش دانشجویان پسر مرکز تربیت معلم علامه امینی در زمینه بیماری ایدز و تاثیر آموزش برروی آن در سال1382

Thumbnail
Date
1383
Author
امامی, یعقوب
Metadata
Show full item record
Abstract
چکیده: زمینه پژوهش: بشریت همواره برای راحت زیستن و بهره مندی از سلامتی از ابتدای خلقت‌ تا کنون در چالش بوده و برای نیل به این هدف از هیچ کوششی دریغ نداشته‌است . بیماری یکی از مظاهر تحولات جدید در زندگی بشر است، که بطور وحشتناک و سریعی، در تمام دنیا بشریت را به مرگ و نابودی تهدید می کند و زنگ خطری برای کشورهای در حال توسعه است . چرا که ایدز مرزی نداشته و هیچ کشور، نژاد، جنس و آیینی را در امان نخواهد گذاشت. عملی ترین راه مبارزه با ایدز آموزش بهداشت و آگاه سازی همه جانبه مردم به ویژه نوجوانان و بالغین توسط پرستاران که به عنوان عضوی از اعضای بهداشتی هستند می باشند. هدف از این مطالعه تعیین میزان آگاهی و نگرش دانشجویان تربیت معلم علامه امینی تبریز در زمینه بیماری ایدز و تاثیر آموزش بر آن می باشد. مواد و روش کار: این مطالعه یک روش نیمه تجربی می باشد . که به منظور تعیین آگاهی و نگرش افراد مورد پژوهش در زمینه بیماری ایدز قبل و بعد از آموزش انجام گرفت. نمونه‌ مورد پژوهش را 109 نفر از دانشجویان که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند، تشکیل می دهد. ابزار گرد آوری داده ها پرسشنامه ای مشتمل بر 3 بخش وکلا 46 سوال بود که در دو مرحله طرح گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از ابزارspss10/winاز آزمون آماریt گروه های مستقل آنالیز واریانس یکطرفه و آزمون LSDاستفاده شد. نتایج : یافته های مطالعه نشان داد که قبل از آموزش 84/4 درصد افراد مورد پژوهش دارای آگاهی خوب بودند، 15/6 درصد دارای آگاهی متوسط و بعد از آموزش صد در صد افراد دارای آگاهی خوب بودند، و همچنین قبل و بعد از آموزش اکثریت افراد مورد پژوهش 99/1 درصد دارای نگرش مثبت بودند و همچنین نتایج آزمون نشان داد که بین مشخصات دموگرافیک افراد با میانگین نمره آگاهی و نگرش قبل و بعد از آموزش اختلاف معنی داری وجود نداشت در حالیکه بین نمره آگاهی و نگرش دانشجویان فقط با نوع دیپلم و گرایش تحصیلی در بعد از آموزش اختلاف معنی داری وجود داشت یعنی افراد با دیپلم ریاضی و گرایش تحصیلی امور تربیتی ابتدایی دینی و عربی آگاهی بیشتر ونگرش مثبت تری در رابطه با بیماری ایدز کسب کرده بودند. بحث و نتیجه گیری: یافته های تحقیق نشان داد که آموزش با اطمینان بیش از99 درصد بر افزایش میزان میانگین نمرات آگاهی ونگرش تاثیر داشته است. با توجه به اینکه آموزش تاثیر مثبتی بر میزان آگاهی ونگرش افراد مورد پژوهش در زمینه بیماری ایدز را داشته است. لذا اهمیت درج مطالب مهم و عمده در زمینه راه های انتقال و روشهای پیشگیری از بیماری ایدز در مفاد درسی دانشجویان و دانش آموزان بیشتر احساس می شود.
URI
http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/31558
Collections
  • Theses(NM)

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of KR-TBZMEDCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV