بررسی کیفیت خدمات ارائه شده به مصرف کنندگان قرصهای ضد بارداری ترکیبی در مراکز بهداشتی درمانی شهر تبریز سال1381
Abstract
چکیده: مقدمه: یکی از وقایع مهم عصر حاضر انقلاب ضد بارداری است. که کنترل جمعیت یکی از اهداف آن می باشد. تنظیم خانواده روشی موثر در جلوگیری از قرار گرفتن زنان درمعرض خطرات حاملگی، کیفیت زندگی آنان را بهبود می بخشد. قرص های ضد بارداری از مهمترین و مطمئن ترین وسایل پیشگیری از بارداری می باشند و روزانه بیش از 70 میلیون زن از آن استفاده می نمایند، ولی متاسفانه تفاوت فاحشی در شکست تئوری و عملی آن وجود دارد و از آنجائیکه ارزیابی خدمات ارائه شده تضمینی برای موفقیت برنامه می باشد. لذا پژوهشگر بر آن شد کیفیت خدمات ارائه شده به مصرف کنندگان قرص های بارداری را در مرکز بهداشتی درمانی شهر تبریز در سال 1381 مورد بررسی قرار دهد. مواد و روش کار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی بود که در آن 100 ارائه دهنده خدمت مورد مصاحبه و مشاهده و 500 مصرف کننده قرص های ضد بارداری مورد مصاحبه قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار WIN/SPSS10 با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی صورت گرفت. نتایج: کیفیت خدمات ارائه شده در زمینه برقراری ارتباط 87 درصد بسیار خوب، آموزش 63 درصد متوسط، مشاوره 48 درصد خوب، معاینه 87 درصد ضعیف، ثبت پرونده بهداشتی 62 درصد متوسط، پیگیری 63 درصد متوسط و از نظر کل خدمات ارائه شده در بیشتر موارد 42 درصد ضعیف و دسترسی به خدمات بهداشتی2 , 90درصد بسیار خوب بود. کیفیت آموزش، مشاوره، ثبت پرونده بهداشتی و کل خدمات ارائه شده از طرف کارمندان قراردادی بالاتر بوده و سایر گروهها اختلاف معنی دار داشت. کیفیت همین زمینه ها و پی گیری ارائه شده از طرف کارمندان مرکز سلامت بالاتر بوده و با سایر گروهها اختلاف معنی دار داشت. در نهایت سابقه کار به مقدار کمی در نمره کیفیت خدمات ارائه شده در زمینه پی گیری اثر منفی داشت. بحث: با توجه به این که ارائه دهندگان خدمات بهداشتی مهمترین نقش را در بهبود کیفیت ارائه خدمات به مصرف کنندگان قرص های ضد بارداری بر عهده دارند. پژوهشگر بر اساس اطلاعات حاصل از این بررسی پیشنهاد مینماید مسئولین بهداشتی درمانی کشور از طریق ایجاد کلاسها، دورههای بازآموزی و آموزش کارکنان بهداشتی و ارزشیابی کارکنان بهداشتی در حین ارائه خدمات بهداشتی، کیفیت خدمات ارائه شده را ارتقا بخشند.