بررسی نیازهای آموزشی پرستاران مراکز آموزشی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در مورد بیماری های ایدز سال1380
Abstract
چکیده: مقدمه: بدون شک بزرگترین بلای جامعه بشری پس از جنگ جهانی دوم، عالمگیری ایدز است. با وجود اینکه اولین موارد بیماری ایدز در آمریکا بروز کرد. ظرف مدت کوتاهی گزارشاتی در سراسر کشورهای دنیا بیانگر گسترش سریع و برق آسای این بیماری هولناک است. علاوه بر سایر افراد جامعه، کارکنان مراقبتهای بهداشتی که در خط مقدم مواجهه با بیماران مبتلا به HIV/AIDS قرار دارند درمعرض خطر ابتلا و انتقال ویروس بیماری ایدز به دیگران قرار دارند و با دانستن این نکته که در حال حاضر واکسن و درمان قطعی علیه بیماری ایدز وجود ندارد و مهمترین و تنها برنامه فعلی مبارزه با آن آموزش و بالا بردن سطح آگاهی جامعه بخصوص بخشی از جامعه که مسئولیت پیشگیری از بیماری و مراقبت و درمان بیماران مبتلا را بر عهده دارد، می باشد و موفقیت در این امر منوط به تعیین نیازهای آموزشی کارکنان مراقبتهای بهداشتی و برنامه ریزی آموزشی متناسب با نیازهای آموزشی آنها خواهد بود. روش کار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی است.ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه مشتمل بر 4 بخش و کلا 51 سوال بوده است که توسط 154 نفر از پرستاران که دارای مشخصات واحدهای مورد پژوهش بودند تکمیل گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار رایانه ای Spss 10 از آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردیده است. نتایج : یافته ها نشان داد 22 درصد پرستاران مورد پژوهش در زمینه های مختلف حیطه شناختی در زمینه مورد بیماری ایدز، نیاز آموزشی بالا، 72/1 درصد نیاز آموزشی متوسط 5/8 درصد نیاز آموزشی پایین داشتهاند و همین پرستاران در زمینه حیطه عمکردی در مورد بکارگیری اصول ایمنی پیشگیری از بیماری ایدز، 53/9 درصد دارای نیاز آموزشی بسیار بالا، 3/8 درصد نیاز آموزشی بالا و 12/3 درصد نیز دارای نیاز آموزشی متوسط بودند و همچنین مشخص شد که اختلاف معنی داری بین مشخصات فردی پرستاران با نیازهای آموزشی حیطه شناختی و عملکردی و بین نیازهای آموزشی حیطه احساسی و حیطه شناختی پرستاران و نیز بین نیازهای آموزشی حیطه شناختی و حیطه عملکردی پرستاران مورد پژوهش در مورد بیماری ایدز وجود نداشت 0بحث: با توجه به نتایج این پژوهش که اکثر پرستاران مورد پژوهش در زمینه های مختلف حیطه شناختی بیماری ایدز سطح نیاز بالا و متوسط داشتند و همچنین در زمینه حیطه عملکردی اثر پرستاران دارای نیاز آموزشی سطوح بسیار بالا و بالا می باشند، توصیه می شود برنامه های آموزشی مدون و منظم برای پرستاران بر اساس نیاز آموزشی آنان در مورد بیماری ایدز تدوین و اجرا گردد. تا اینکه پرستاران و سایر کارکنان مراقبت های بهداشتی بتوانند به نحو شایسته تر و با آرامش خیال بیشتر به مراقبت از مددجویان خود بپردازند.