سبک های رهبری مدیران و ارتباط آن با رضایت شغلی کارکنان پرستاری شاغل در مراکز آموزشی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال1381
Abstract
چکیده: مقدمه: با توجه به اینکه قسمت عمدهای از فرآیند درمان و توجهات از بیماران را کارکنان پرستاری بر عهده دارند ضروریات مطالعه رضایت شغلی و عوامل تاثیرگذار بر آن مثل نوع سرپرستی و سبک رهبری، ضرورت دارد. مطالعات پژوهشگران در گذشته نشان داده است. که همبستگی قوی بین سبکهای رهبری مخصوصا سبک دموکراتیک و مشاورها با رضایت شغلی وجود دارد. میزان رضایت شغلی کارکنان یکی از شاخصهای اثربخشی مدیریت و رهبری سازمان است و افزایش رضایت شغلی نمایانگر سازمانی است که خوب رهبری می شود و رضایت شغلی نیز به نوبه خود موجب افزایش کارآیی و تعهد سازمانی و خلاقیت و در نهایت باعث افزایش کیفیت خدمات ارائه شده به مددجویان می شود. روش کار: این پژوهش یک مطالعه همبستگی توصیفی می باشد، ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بود. جامعه پژوهش را کلیه کارکنان پرستاری و مدیران بیمارستانها تشکیل می دادند. حجم نمونه حدود 400 نفر بوده و محیط پژوهش را کلیه مراکز آموزشی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تبریز تشکیل می دادند. بعد از جمع آوری پرسشنامه ها مجموع نمرات هر پرسشنامه به عنوان نمره رهبری و میزان رضایت شغلی در نظر گرفته شد. نتایج: یافته های پژوهش نشان داد 24 درصد مدیران از سبک استبدادی- آمرانه، 54 درصد از رهبری استبدادی خیرخواهانه، 19 درصد از سبک مشاورهای و 3 درصد از سبک مشارکتی استفاده می کردند. در ارتباط با میزان رضایت شغلی کارکنان پرستاری یافته های پژوهش نشان داد 72 درصد کارکنان پرستاری رضایت شغلی نداشتند و بین نمره رهبری مدیران و میزان رضایت شغلی کارکنان با ضریب همبستگی 65 درصد ارتباط معنی داری وجود داشت. بحث: نتایج پژوهش حاضر حاکی از آن است که در سازمانهایی که مدیران آنها کارکنان خود را در تصمیمات مربوط به امورات خود مشارکت می دادند و یا اینکه محیط مشاوره ای ایجاد کرده بودند میزان رضایت شغلی بالا بود بنابراین با توجه به یافته های پژوهش، به مدیران پرستاری پیشنهاد شد که کارکنان خود را در تصمیم گیری ها و هدف گذاری، مشارکت داده و محیطی آرام همراه با شور و مشاوره ایجاد کنند. این بدان معنی است که مدیران سبک رهبری خود را از استبدادی به مشارکتی یا مشاوره ای تغییر دهند تا کارکنان با احساس تعلق پذیری به سازمان، تعهد سازمانی و رضایت شغلی بیشتری داشته باشند که در نهایت باعث افزایش کیفیت ارائه خدمات شده و رضایت بیماران بیشتر جلب خواهد شد.