• English
    • Persian
  • English 
    • English
    • Persian
  • Login
View Item 
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Nursery and Midwifery
  • Theses(NM)
  • View Item
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Nursery and Midwifery
  • Theses(NM)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

بررسی میزان قابلیت اجرایی روش حل مسئله دردروس پایه بالینی ونظری تخصصی پرستاری و مامایی از دیدگاه مدرسین در سال80-81

Thumbnail
Date
1381
Author
عازمیان, آزاده
Metadata
Show full item record
Abstract
چکیده: مقدمه: روش حل مسئله به عنوان یک روش آموزشی نقش اساسی در ارتقاء آموزش و تلفیق دانش تئوری و عملی دارد و به عنوان یک روش آموزشی موثر در ارتقاء مهارتهای بالینی دانشجویان مورد تایید قرار گرفته است. ولی هنوز جهت اجرای آن موانع زیادی وجود دارد. بنابراین شناسایی موانع موجود و سرمایه گذاری در راستای کاهش یا از بین بردن آن از طریق طراحی مداخله های مناسب برای فراهم نمودن بستر مناسب جهت اجرای روش حل مسئله و تربیت نیروهای نیرومند و متخصص یک ضرورت بشمار می آید. روش کار: در این تحقیق توصیفی- تحلیلی برای شناسایی موانع موجود در اجرای روش حل مسئله در دروس پایه، نظری و بالینی رشته پرستاری و مامایی از نظر مدرسین در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز از پرسشنامه تنظیم شده بر اساس اهداف پژوهش استفاده گردید. این پرسشنامه مشتمل بر دو قسمت می باشد قسمت اول 9 سوال در رابطه با مشخصات عمومی واحدهای مورد پژوهش و قسمت دوم شامل 43 سوال طراحی شده است‌ که شامل سوالات مربوط به کارآیی و اثربخشی روش حل مسئله، متغیرهای مربوط به توانایی مدرسین و دانشجویان در اجرای روش حل مسئله، امکانات، سیاستها و حمایت مسئولین می باشد. نمونه های مورد پژوهش شامل کلیه مدرسینی است که در نیمسال اول و دوم تحصیلی 80-81 دروس پایه، نظری تخصصی و بالینی دانشجویان پرستاری مامایی تدریس می نمودند. روش نمونه گیری به صورت سرشماری انجام گرفت و تعداد نمونه ها 104 نفر بودند. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار Win10/Spss با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی صورت گرفت. نتایج: 95 درصد از مدرسین دروس پایه، صد درصد از مدرسین دروس نظری تخصصی 93/9 درصد از مدرسین دروس بالینی و صد درصد از مدرسینی که دروس نظری تخصصی و بالینی را تدریس می کردند، شرایط لازم جهت اجرای موفق روش حل مسئله را در دروس مختلف پایه، بالینی و نظری تخصصی رشته مامایی و پرستاری را در حد متوسط می دانند. همچنین مدرسین با کسب امتیاز میانگین 2/3 از 5 بیشترین نقاط ضعف را ارتباط با فاکتور های مربوط به دانشجویان همانند نداشتن مهارتهای کار گروهی عدم توانایی در برقراری تعامل صحیح، عدم علاقه آنان به تغییر روش آموزشی می دانند و علاوه بر آنچه گفته شد با اخذ میانگین امتیاز 2/1 از 5 تعداد زیاد دانشجویان، کمبود تعداد مدرس، پرهزینه بودن اجرا و حفظ روش حل مسئله را از نقاط ضعف می دانند. قابلیت اجرا بودن روش حل مسئله در دروس مختلف نشان داد که، فقط بین نظرات مدرسین دروس بالینی و دروس نظری- بالینی اختلاف معنی داری بین نظرات سایر گروهها وجود ندارد.
URI
http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/31527
Collections
  • Theses(NM)

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of KR-TBZMEDCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV