بررسی رشد روانی-اجتماعی کودکان مبتلا به تالاسمی سن دبستان در مقایسه با کودکان سالم همسان در شهر مشهد،1380
Abstract
چکیده: مقدمه: تالاسمی به عنوان شایع ترین اختلال خونی مطرح می باشد. بیماری تالاسمی دارای ابعاد اجتماعی، روانی و اقتصادی فراوانی است. هدف از این مطالعه بررسی رشد روانی-اجتماعی کودکان مبتلا به تالاسمی سن دبستان در مقایسه با کودکان سالم همسال در مشهد بود. روش کار: این بررسی یک مطالعه توصیفی-تحلیلی بود. نمونه های این پژوهش شامل 140 نفر کودک بود که به دو گروه: گروه مورد و گروه شاهد تقسیم شدند. پس از انجام آزمون مقدماتی در هر دو گروه، پژوهشگر اقدام به جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه نمود و گردآوری اطلاعات در مدت 3 ماه انجام شد. از آمار توصیفی در تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج: یافتهها نشان داد که تفاوت معنی داری در میانگین نمرات کسب شده در زمینههای اتماد به نفس، شایستگی اجتماعی و اختلالات رفتاری در دو گروه شاهد و مورد وجود داشت و تفاوت معنی داری در میانگین نمره کسب شده در دو گروه شاهد و مورد وجود داشت و تفاوت معنی داری در میانگین نمره کسب شده در زمینه عزت نفس در دو گروه شاهد و مورد وجود نداشت. بحث: یافته ها نشان داد که کودکان مبتلا به تالاسمی از اعتماد به نفس و شایستگی اجتماعی پایین تری برخوردار بودند و مشکلات رفتاری بالاتری در مقایسه با کودکان همسال خود داشتند.