بررسی میزان افسردگی در دانش آموزان نوجوان مدارس شهر تبریز
Abstract
چکیده: مقدمه: افسردگی شایعترین اختلال روانی و از مسایل مهم سلامتی در دنیا بوده و به قدری شایع است که آن را افسردگی روان می نامند. این اختلال در نوجوانان سبب افت تحصیلی، فرار از مدرسه و منزل، دزدی، سوء مصرف مواد، دست زدن به خود کشی شده و مشکلاتی را در همه ی زمینه ها برای نوجوان فراهم می آورد. تغییرات بدنی دوره نوجوانی باعث تزلزل روحی نوجوان شده و وی را بیشتر مستعد و افسرده می کند تشخیص و درمان به موقع اهمیت فوق العادهای دارد. مواد و روش کار: مطالعه حاضر، یک بررسی توصیفی است که به منظور تعیین میزان افسردگی در دانش آموزان نوجوان شهر تبریز انجام گرفت. افسردگی با استفاده از ابزار سنجش افسردگی مرکز مطالعات اپیدمیولوژی افسردگی کودکان سنجیده شد. جامعه پژوهش، دانش آموزان 13 الی 18 ساله مدارس شهر تبریز بودند. تعداد نمونه برابر 903 نوجوان که شامل 455 پسر و 448 دختر بوده که با روش خوشهای تصادفی انتخاب شدند جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات، از آزمون های آماری آنالیزم واریانس، مجزور کاو شفه استفاده گردید. نتایج: مطالعه نشان داد که افسردگی اختلال خیلی شایع در نوجوانی بوده و در دختر ها بیشتر از پسرها است. با افزایش سن، میزان آن بالا رفته و با بسیاری از عوامل فردی و اجتماعی، از جمله مشکلات مدرسه، رویدادهای زندگی، نحوه برخورد اعضای خانواده با یکدیگر و با نوجوان ارتباط داشت. رویدادهای غم انگیز، جو متشنج خانه و مشکلات مدرسه، میزان افسردگی را بالا بردند. نتیجه گیری نهایی: با توجه به اینکه افسردگی اختلال خیلی شایع است و بسیاری از عوامل فردی و اجتماعی و رویداد ها در خانواده، مدرسه و جامعه در بروز آن نقش دارند. بنابراین نتایج حاصل بیانگر ضرورت توجه مسئولین بهداشتی، آموزشی و پرستاران به افسردگی نوجوانان و عوامل مستعد کننده بوده و آموزش به والدین، اعضای خانواده مسئولین مدرسه، معلم ها و کارکنان مراکز مراقبت های بهداشتی در مورد علایم و تشخیص زود هنگام افسردگی نقش مهمی دارند تا اقدامات لازم و به موقع جهت کاهش بروز افسردگی و درمان آن به عمل آید.