بررسی میزان مشارکت عاملین زایمان در فرآیند همبستگی مادر- نوزاد در اولین ساعت تولد در زآیشگاه های آموزشی شهر تبریز سال- 1374
Abstract
چکیده: مقدمه: این پژوهش یک مطالعه توصیفی است که به منظور بررسی میزان مشارکت عاملین زایمان در فرآیند همبستگی مادر- نوزاد دراولین ساعت تولد در زایشگاههای آموزشی شهر تبریزانجام گرفته و شامل یک هدف کلی و دو هدف ویژه پیرامون تعیین میزان مشارکت عاملینزایمان در فازهای اول و دوم فرآیند همبستگی در اولین ساعت تولد میباشد. در این پژوهش تعداد 100 نفر ماما، دانشجوی پزشکی و مامایی دانشگاههای علوم پزشکی و آزادتبریز در اطاق زایمان زایشگاههای آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی مورد بررسیقرار گرفتند که به روش نمونه گیری تصادفی طبقهای از میان 320 نفر که جامعه پژوه را تشکیل می دادند انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها برگه مشاهده سه قسمتی بودکه قسمت اول شامل 9 سوال در ارتباط با مشخصات دموگرافیک واحدهای مورد پژوهش ، قسمت دوم شامل 5 رفتار قابل مشاهده در فاز اول و قسمت سوم شامل 7 رفتار قابل مشاهده در فاز دوم در ارتباط با مشارکت عاملین زایمان در فرآیند همبستگی مادر- نوزاد بود. جهت دستیابی به اهداف پژوهش از آمار توصیفی و استنباطی از جمله آزمونهای آماری مجذور خی، آنالیز واریانس ، همگنی ، آزمون دقیق فیشر، ضریب همبستگی چوپروف وکیو استفاده و یافته های حاصل در 43 جدول و 10 نمودار نشان داده شد. یافته های این پژوهش در ارتباط با هدف اول پژوهش (میزان مشارکت عاملین زایمان در فاز اول فرآیند همبستگی مادر - نوزاد) نشان داد که میزان مشارکت 19/2 درصد می باشد. در ارتباط با هدف دوم ( میزان مشارکت عاملین زایمان در فاز دوم فرایند همبستگی مادر- نوزاد) یافته های پژوهش نشان داد که میزان مشارکت 31/3 درصد می باشد. همچنیندر ارتباط با هدف کلی پژوهش (میزان مشارکت عاملین زایمان در فرایند همبستگی مادر- نوزاد در اولین ساعت تولد) یافته ها بیانگر آن بود که میزان مشارکت 26/25 درصدمی باشد که دانشجویان مامایی نیمسال 8 دانشگاه علوم پزشکی با 47/34 درصد نسبت بهماما ها 24/3)درصد)، دانشجویان مامایی نیمسال 6 دانشگاه علوم پزشکی 22/68)درصد)، دانشجویان پزشکی سال آخر دانشگاه علوم پزشکی 12/17)درصد) و دانشجویان مامایی نیمسال 6 دانشگاه آزاد 25/75)درصد) بیشترین مشارکت را داشتند. بر اساس یافته هایپژوهشمتغیر ها یی چون جنس و رشته تحصیلی در میزان مشارکت موثر بوده و متغیرهای شغل، محل تحصیل، مدرک تحصیلی و وضعیت استخدامی تاثیری نداشتند. در خاتمه با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاداتی برای کاربرد یافته ها و پژوهش های بعدی ارائه شده است، با این امید که گام هایی در جهت تسهیل برقراری فرآیند همبستگی مادران نوزادان در ساعات اول تولد در زایشگاه ها برداشته شود.