مقایسه تاثیر آموزش تریاژ شاخص شدت اورژانس به روش سنتی، ایفای نقش و بالینی بر برآیندهای یادگیری دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز سال 1395
Abstract
چکیده: مقدمه: تریاژ صحیح و سریع بیماران کلید عملکرد موفق در بخش اورژانس است. آموزش مهارت های تریاژ یکی از جنبه های مهم آمادگی پرستاران در شرایط مختلف اورژانس می باشد. امروزه از روش های مختلفی در آموزش تریاژ استفاده می شود که در متون بطور روشن بیان نشده است همچنین بسیاری از مطالعات فاصله نسبتا زیادی بین آموزش بالینی و آموزش کلاسیک پرستاری را نشان می دهند. بنابراین این مطالعه با هدف مقایسه تاثیر آموزش تریاژ شاخص شدت اورژانس به روش سنتی(سخنرانی)، ایفای نقش و بالینی بر برآیندهای یادگیری دانشجویان پرستاری انجام شد. روش: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی بود که در دانشکده پرستاری و مامایی تبریز در سال 1395 انجام شد. نمونه های مورد بررسی دانشجویان پرستاری ترم شش( 108 نفر) دو نیمسال 94-95 که دارای معیار-های ورود بودند انتخاب شدند. بعد از پیش آزمون و آموزش مفاهیم تریاژ، دانشجویان به سه گروه(سنتی، ایفای نقش و بالینی) به صورت تصادفی تقسیم شد. سناریوهای تریاژ به سه شیوه برای گروه ها آموزش داده شد یک ماه بعد، پس آزمون گرفته شد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه سنجش آگاهی و عملکرد تریاژ ESIاستفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS 22 و آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها : در این مطالعه میانگین نمره آگاهی و عملکرد در هر سه گروه به طور معنی داری بعد از آموزش ارتقاء یافت و هر سه شیوه تأثیر مثبت معنی دار بر روی برآیندهای یادگیری اعم از آگاهی و عملکرد دانشجویان پرستاری داشته است. میانگین نمره آگاهی تریاژ در گروه بالین از 89/4 ± 66/7 به 44/2 ± 38/39 ، در گروه ایفای نقش از 30/6 ± 32/8 به 32/3 ± 24/36 و در گروه سنتی از 42/5 ± 44/7 به 21/5 ± 60/23 در یک ماه پس از آزمون رسید. در حیطه عملکرد نیز در گروه بالین از 75/2 ± 04/5 به 48/1 ± 42/28 ، در گروه ایفای نقش از 10/3 ± 36/5 به 69/2 ± 08/23 و در گروه سنتی از 78/2 ± 24/5 به 73/4 ± 64/17 در یک ماه پس از آزمون رسید. در بررسی میانگین نمره پس آزمون، تفاوت معنی¬داری بین سه گروه دیده شد و میانگین نمره در بالین نسبت به ایفای نقش و سنتی بالاتر بود) 05/0 P<).نتیجه¬گیری : نتایج بیانگر اثر بخشی هر سه شیوه آموزشی بر برآیند های یادگیری دانشجویان است. در این مطالعه آموزش بالین و ایفای نقش آثار مفیدی در ارتقای یادگیری فراگیران داشته و می توانند به عنوان روش-های نوین در امر آموزش تریاژ دانشجویان پرستاری در دروس؛ نظری، عملی و بالینی مورد استفاده قرار گیرند. همچنین با توجه به نتایج تحقیق و اهمیت تریاژ، گسترش دوره های آموزش تئوری و عملی در این زمینه برای دانشجویان پرستاری پیشنهاد می گردد.