مقایسه دو شیوه گزارش گیری به شکل "بازخورد و بحث کلامی" و "بحث کلامی با نمایش فیلم" در آموزش مبتنی بر شبیه سازی بر روی برآیندهای یادگیری دانشجویان پرستاری
چکیده
چکیده: مقدمه: امروزه سیستم مراقبت سلامت بسیار پویا می باشد و استفاده از روش های آموزشی سنتی برای پاسخگویی به تغییرات سریع نظام سلامت چالش برانگیز است، شبیه سازی یکی از تکنیک های فعال یادگیری می باشد، گزارشگیری مرحله ای پس از یک تمرین شبیه سازی است که کمک زیادی به یادگیری دانشجو می کند، از آنجا که در مطالعات انجام شده در رابطه با آثار گزارش گیری بعد از شبیه سازی و تاثیرشیوه های آن بر روی برآیندهای یادگیری دانشجویان پرستاری نتایج یکسانی را به همراه نداشته است، لذا بر آن شدیم تا با مقایسه ی تاثیر شیوه های گزارش گیری در آموزش مبتنی بر شبیه سازی ضمن بکار گیری استراتژی تدریس فعال، تاثیر آن را بر برخی از برآیندهای یادگیری در دانشجویان پرستاری مورد بررسی قرار دهیم.
روش: مطالعه حاضر یک مطالعه نیمه تجربی تصادفی شده با گروه کنترل است، نمونه مورد بررسی دانشجویان پرستاری ترم 6 دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه تبریز بودند، که به صورت تصادفی به دو گروه 28 نفری " گزارش گیری با بحث کلامی" و " گزارش گیری با نمایش فیلم و بحث کلامی" تخصیص داده شدند. سپس از دانشجویان هر دو گروه پیش آزمون در رابطه با دانش، رضایت، اعتماد به نفس، خود ارزیابی و عملکرد با استفاده از پرسشنامه به عمل آمد و پس از انجام مداخله و ارائه آموزش های مختص هر یک از دو گروه، پس از 2 هفته، برآیندهای یادگیری برای دانشجویان هر دو گروه مورد ارزیابی قرار گرفت و از طریق نرم افزار (21SPESS (ver داده ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: یافته های حاصل از پژوهش نشان داد در طی آموزش مبتنی بر شبیه سازی بین دو شیوه گزارش گیری "بازخورد و بحث کلامی" و "بحث کلامی به همراه نمایش فیلم" تفاوت معنی داری در برآیندهای یادگیری دانشجویان وجود ندارد، همچنین مقایسه نمرات قبل و بعد هر دو گروه نشان داد که هر دو شیوه بر برآیندهای یادگیری اعم از دانش، عملکرد، اعتماد به نفس و رضایت دانشجویان پرستاری تاثیر مثبت معنی دار داشته است.
نتیجه گیری: استفاده از شیوه های مختلف گزارش گیری نظیر بازخورد با بحث کلامی و یا بحث کلامی به همراه نمایش فیلم به دنبال آموزش مبتنی برشبیه سازی اثر مثبت و مشابهی بر برآیندهای یادگیری نظیر دانش، عملکرد، رضایت و اعتماد به نفس دانشجویان دارد. لذا پشنهاد می شود در آموزش مبتنی بر شبیه سازی یکی از روش های گزارش گیری ذکر شده به عنوان بخش تکمیلی فرآیند آموزشی جهت ایجاد فرصتی برای بازخورد و بازاندیشی در حین یادگیری استفاده گردد.