تاثیر بسته آموزشی بر وضعیت عملکردی و اعتماد به نفس مادری زنان نخست زا در دوره پس از زایمان: یک کارآزمایی بالینی کنترل شده تصادفی
Abstract
چکیده: مقدمه: دوره پس از زایمان یک زمان انتقال مهم برای والدین، نوزاد و خانواده واش از نظر فیزیولوژیکی، عاطفی و اجتماعی می باشد. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر بسته آموزشی بر وضعیت عملکردی و اعتماد به نفس مادری در زنان نخست زا پس از زایمان انجام شد. روش اجرا: این کارآزمایی بالینی کنترل شده تصادفی، بر روی 136 نفر از زنان نخست زای مراجعه کننده به مراکز بهداشتی- درمانی شهر تبریز- ایران، جهت دریافت مراقبت نوبت دوم پس از زایمان (15-10روز پس از زایمان) انجام شد. زنان نخست زا به دوگروه آموزش (68n= ) و کنترل (68n= ) تخصیص تصادفی شدند. به گروه آموزش یک جلسه آموزش حضوری همراه با سه جلسه آموزش تلفنی و کتابچه داده شد. گروه کنترل مراقبت ها و آموزش های معمول پس از زایمان که توسط کارکنان مراکز بهداشتی در روزهای 3-1، 15-10 و 60-42 ارائه می شوند را دریافت نمودند. شر کت کنندگان پرسشنامه های وضعیت عملکردی و اعتماد به نفس مادری لیپز را قبل از مداخله و در هفته هشت پس از زایمان کامل کردند. از آزمون های تی مستقل قبل از مداخله و ANCOVA بعد از مداخله با تعدیل نمره پایه برای آنالیز داده ها استفاده شد.نتایج: بین دو گروه آموزش و کنترل از نظر مشخصات فردی-اجتماعی به جز متغیر جنسیت نوزاد تفاوت معنی دار آماری وجود نداشت (05/0 <P). در 6 هفته پس از شروع مداخله و با کنترل نمرات پایه و جنسیت نوزاد، میانگین نمره وضعیت عملکردی Adjusted mean difference:0.9 ; CI 95%:0.8 to 1.03, P<0.001) ) و اعتماد به نفس Adjusted mean difference:16.6; CI 95%:13.8 to 19.3, P<0.001)) گروه آموزش به طور معنی داری بیشتر از کنترل بود. نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که آموزش زنان نخست زا در دوره پس از زایمان اثر مثبتی در افزایش اعتماد به نفس و بهبود وضعیت عملکردی در زنان دارد.