مقایسه تاثیر آموزش به کمک ارایه کتابچه و سی دی آموزشی برکیفیت زندگی بیماران تحت همودیالیز: کار آزمایی بالینی تصادفی شده
Abstract
چکیده: مقدمه: بیماران با نارسایی مزمن کلیه در طول عمر خود با چالشهایی که در اثر همودیالیز ایجاد می شود مواجه هستند. آموزش به بیمار برآیندهای درمانی این بیماران را بهبود می بخشد.این مطالعه با هدف مقایسه تاثیرآموزش به کمک ارایه کتابچه و سی دی آموزشی برکیفیت زندگی بیماران تحت همودیالیز صورت گرفته است. مواد و روشها: این پژوهش یک مطالعه ی کارآزمایی بالینی است که بر روی 59 بیمار همودیالیزی مراجعه کننده به مرکز آموزشی درمانی سینا تبریز که شرایط لازم جهت ورود به مطالعه را داشتند،به روش نمونه گیری تصادفی و تخصیص به سه گروه آموزشی سی دی و کتابچه و گروه کنترل انجام گرفت. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه اختصاصی کیفیت زندگی بیماران همودیالیزی (KDQOL-SF)(Kidney Disease Quality Of Life-Short Form) که یک ابزار اختصاصی جهت بررسی کیفیت زندگی بیماران همودیالیزی است. بعد از جمع آوری داده ها به منظور تجزیه وتحلیل از نرم افزار SPSS 13 و آمار توصیفی(میانگین و انحراف معیار)، آزمون T-Test، Oneway، تکرار اندازه ها و آزمون تی زوج و کای دو استفاده گردید. یافته ها: بیماران سه گروه از نظر مشخصات فردی- اجتماعی در متغیرهای دموگرافیک تفاوت آماری معنی داری نداشتند.بررسی انجام شده در این مطالعه نشان داد که آموزش به روش کتابچه نسبت به سی دی آموزشی موثرتر بوده است و باعث بهبود کیفیت زندگی شده است. نتیجه گیری: به نظر می رسد آموزش باعث افزایش سطح آگاهی و در نتیجه،افزایش کیفیت زندگی می شود. پیشنهاد می شود در ارائه خدمات به این دسته از بیماران، استفاده از روشهای آموزشی مد نظر قرار گیرد که می تواند نقش عمده ای در بهبود كیفیت زندگی بیماران و افزایش امید به زندگی آنها داشته باشد.