مقایسه تاثیر دو شیوه آموزشی نمایش فیلم وسخنرانی برآگاهی، باور و عملکرد بهداشت دست در دانشجویان پرستاری: کار آزمایی بالینی
Abstract
چکیده: مقدمه و هدف: استفاده از روشهای آموزشی در بین دانشجویان پرستاری بسیار مهم است، چنانکه باعث افزایش آگاهی و در ادامه باور و در نهایت تاثیر در عملکرد آنها شود. استفاده از یک روش آموزشی موثر موجب اصلاح و تغییر عادات نادرست و جایگزینى عادات صحیح بهداشتى می شود و همین موضوع عامل بسیار مهمی براى تأمین، حفظ و ارتقاء سلامت بیماران است. هدف كلی این طرح مقایسه تأثیر دو شیوه آموزشی نمایش فیلم و سخنرانی برآگاهی، باور و عملکرد بهداشت دست در دانشجویان پرستاری-مامایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز می باشد. روش کار: در این مطالعه، جامعه پژوهش، دانشجویان پرستاری ترم 5 و 6 دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز می باشد که بر اساس معیارهای ورود بصورت تصادفی انتخاب شدند و تعداد نمونه اصلی مورد نیاز 42 نفر در هر گروه محاسبه گردید. این پژوهش یک مطالعه ی کارآزمایی بالینی می باشد.ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای شامل 4 بخش است. در هر دو گروه با استفاده از پرسشنامه دموگرافیک و پرسشنامه آگاهی، باور و عملکرد بهداشت دست قبل و بعد از مداخله انجام گردید. داده ها پس از جمع آوری با کمک نرم افزار 17 SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و با شاخص های توصیفی میانگین، انحراف معیار وآمار استنباطی (آزمون تی زوج) و (تی مستقل) آنالیز گردید. یافته ها: یافته های تحقیق نشان داد که بین میزان آگاهی قبل (30/1 ± 35/3) و بعد از آموزش (10/2 ± 95/5 ) و باور دانشجویان پرستاری قبل (61/6 ± 33/75) و بعد از آموزش (38/11 ± 83/79) به روش نمایش فیلم تفاوت معنی داری وجود دارد (05/0 p<) این در حالی است كه بین عملكرد دانشجویان پرستاری قبل و بعد از آموزش به روش نمایش فیلم تفاوت معنی داری وجود ندارد. همچنین بین میزان آگاهی، باور عملکرد دانشجویان پرستاری قبل و بعد از آموزش به روش سخنرانی تفاوت معنی داری وجود ندارد. نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که بین میزان آگاهی و باور دانشجویان پرستاری قبل و بعد از آموزش به روش نمایش فیلم تفاوت معنی داری وجود دارد.. به نظر می رسد استفاده از روش های آموزشی موثرتر در آموزش بهداشت دست دانشجویان یک ضرورت است.