مقایسه تأثیر آشناسازی با بخش مراقبت های ویژه نوزادان از طریق فیلم و کتابچه بر میزان اضطراب مادران نوزادان نارس بستری : یک مطالعه كارآزمایی بالینی
Abstract
چکیده: مقدمه و اهداف: بخش مراقبتهای ویژه نوزادان سهم مهمی در میزان اضطراب مادران دارد. هدف از این مطالعه، بررسی تاثیر آشناسازی با بخش مراقبتهای ویژه نوزادان بر میزان اضطراب مادران دارای نوزاد نارس بستری در این بخش می باشد. روش کار: این مطالعه، یک مطالعه کارآزمایی بالینی، سه گروهه موازی می باشد. مشارکت کنندگان در این مطالعه مادر دارای نوزاد نارس بستری در بخش NICU بیمارستان الزهرای تبریز در سال 94-93 می باشند. مادران به صورت تصادفی در سه گروه فیلم، کتابچه و کنترل شرکت داده شدند و قبل از ورود به بخش پرسشنامه اضطراب آشکار و پنهان اشپیل برگر را تکمیل کردند. سپس مادران گروههای مداخله از طریق تماشای فیلم و یا خواندن کتابچه با بخش NICU آشنا شدند. مادران بعد از اولین ملاقات از بخش پرسشنامه اضطراب اشپیل برگر و کتل را تکمیل کردند. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 13 تجزیه و تحلیل شد. نتایج: نتایج به دست آمده نشان داد که هر سه گروه قبل از مداخله از نظر میزان اضطراب آشکار و پنهان یکسان بودند و تفاوت آماری معنی داری نداشتند (001/<P). بعد از مداخله تفاوت آماری معنی داری در بین سه گروه (فیلم، کتابچه و کنترل) از نظر میزان اضطراب آشکار مشاهده شد (01/P<) .این در حالی است که در میزان اضطراب پنهان تفاوت آماری معنی داری مشاهده نشد (001/0<P). همچنین نتایج به دست آمده از پرسشنامه اضطراب کتل نیز تفاوت آماری معنی داری را در میزان اضطراب آشکار گروهها نشان می دهد (001/0P<). مداخله به صورت آشناسازی از طریق فیلم و کتابچه در کاهش میزان اضطراب مادران موثر بود و کاهش اضطراب در گروه فیلم بیشتر از دو گروه دیگر بود.نتیجه گیری: بکارگیری استراتژی آشناسازی با بخش NICU از طریق فیلم و کتابچه برای مادرانی که زایمان پره ترم داشته و نوزادشان در بخش بستری می باشد، در کاهش میزان اضطراب مادران مفید می- باشد و در نهایت به نفع مادر، نوزاد، خانواده و سیستم بهداشت و درمان خواهد بود.