• English
    • Persian
  • English 
    • English
    • Persian
  • Login
View Item 
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Nursery and Midwifery
  • Theses(NM)
  • View Item
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Nursery and Midwifery
  • Theses(NM)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

طراحی و روانسنجی ابزار سنجش عزت نفس دانشجویان پرستاری

Thumbnail
View/Open
پ484 پایاننامه فرانک جبارزاده تبریزی.pdf (2.624Mb)
Date
1394
Author
جبارزاده تبریزی, فرانک
Metadata
Show full item record
Abstract
چکیده: مواد و روش کار: این پژوهش، به روش پژوهش تلفیقی با طرح متوالی اکتشافی در دو بخش کیفی و کمّی انجام شده است. در بخش کیفی که با روش تحلیل محتوای کیفی قراردادی انجام گردید، برای طراحی عبارات ابزار، ترکیبی از مصاحبه با 14 دانشجوی پرستاری و انجام تحلیل محتوا برای استخراج ویژگی ها، مرور بر متون (برای افزودن ویژگی هایی که ممکن بود در مرحله قبل استخراج نشده باشند) و استفاده از نظر متخصصین صورت گرفت. در بخش کمّی، از طریق نظرخواهی از 15 نفر از صاحبنظران در مورد روایی صوری، نسبت روایی محتوا و 12 متخصّص در ارتباط با شاخص روایی محتوای ابزار بررسی گردید. برای بررسی روایی صوری ابزار، همچنین با 30 نفر از دانشجویان مصاحبه و ضریب تأثیر عبارات محاسبه شد. در ادامه، پایایی همسانی درونی مقدّماتی ابزار با حجم نمونه 30 نفر، روایی سازه و ملاکی ابزار به همراه پایایی همسانی درونی برای ابزار و زیرمقیاس ها با حجم نمونه 300 نفر و پایایی به روش بازآزمایی با حجم نمونه 30 نفر از دانشجویان بررسی گردید. یافته ها: ابزار طراحی شده، در پایان بخش کیفی در مجموع با97 عبارت وارد مرحله روانسنجی ابزار گردید. بعد از بررسی مراحل روایی محتوا و روایی صورتی و حذف برخی از عبارات در مراحل یاد شده، در نهایت ابزار با 50 گویه وارد مرحله بررسی روایی سازه شد. بر اساس نتایج تحلیل عاملی سه عامل غرور حرفه ای، حرفه ای شدن و برزخ نقشی با تبیین 77/44% از واریانس عزت نفس تعیین گردید. همسانی درونی برای کل ابزار برابر 96/0 و برای ابعاد بین 83/0 تا 91/0 بود. روایی ملاک بر اساس ضریب همبستگی ما بین کلّ مقیاس و مقیاس روزنبرگ تایید گردید(P<0.001 و 375/0=r). پایایی بازآزمایی ابزار با استفاده از ضریب اسپیرمن براون برای کل مقیاس برابر 94/0 بود. نتیجه گیری:ابزار عزّت نفس حرفه ای دانشجویان پرستاری، به عنوان ابزاری روا و پایا برای اندازه گیری ابعاد مختلف عزّت نفس در دانشجویان پرستاری توصیه می شود.
URI
http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/31369
Collections
  • Theses(NM)

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of KR-TBZMEDCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV