فرآیند حمایت از دانش آموختگان جدید پرستاری در بالین: مطالعه نظریه پایه
Abstract
چکیده: مقدمه: دانش آموختگان جدید پرستاری با مشکلات زیادی در دوره گذر به بالین مواجه هستند. به همین دلیل لازم است حمایت های لازم از آنها صورت گیرد، از آن جائی که پدید حمایت، فرایندی ، تعاملی ، اجتماعی و وابسته به فرهنگ می باشد و علی رغم مطالعات انجام شده شکاف دانش در این زمینه وجود دارد.مطالعه حاضر با هدف کشف فرایند حمایت از دانش آموختگان جدید پرستاری در بالین، انجام شد. روش کار: پژوهش کیفی حاضر با رویکرد گراندد تئوری در بین سال های 94-92 انجام گردید. مشارکت کنندگان این مطالعه پرستاران با روش کوربین و اشتراس (2008) و با کمک نرم افزار MAXQDA10 تجزیه و تحلیل گردید. یافته ها: عدم کسب صلاحیت برای فعالیتهای بالینی مستقل، اختلال در ایفای نقش دانش آموختگان جدید پرستاری، ناهماهنگی نظام آموزشی و درمانی، جو سازمانی، ویژگی های فردی موثر بر حمایت، عوامل زمینه ای تأثیرگذار بر فرایند حمایت از دانش آموختگان جدید پرستاری را تشکیل می دادند. «عدم تناسب بین انتظارات پرستاران با تجربه با آورده های دانش آموختگان جدید» دغدغه اصلی مشارکت کنندگان بود. همراهی و همقدمی تا کسب استقلال و خشونت جانبی و سلسله مراتبی، راهبردهای اصلی اتخاذ شده توسط پرستاران با تجربه برای برآورده ساختن انتظارات خود بودند که با پیامدهای بالندگی و سرخوردگی همراه بودند، «تلاش برای همسوسازی با انتظارات خود»، طبقه مرکزی مطالعه بود که این طبقات را به یکدیگر وصل می کرد. نتیجه گیری: یافته های این مطالعه نشان داد که دانش آموختگان جدید پرستاری نمی توانند انتظارات پرستاران با تجربه را برآورده نمایند بنابراین لازم است سازمان با برنامه های حمایتی و مدیریتی مناسب توانایی های دانش آموختگان جدید پرستاری و پرستاران با تجربه را توسعه دهد. همچنین شناسایی این فرآیند، عوامل تأثیرگذار و پیامدهای حاصل از آن در شناسایی مشکلات موجود و ارائه راهکارهایی در جهت حل آنها کمک کننده خواهد بود.