فرآیند کسب شایستگی در قضاوت بالینی در پرستاران تازه کار: یک نظریه زمینه ای
Abstract
چکیده: مقدمه: امروزه ، پرستاران با وجود پیچیدگی های فزآیندۀ بالینی و تقاضای روزافزون سیستم های مراقبت های بهداشتی ، به طور دائم در حال قضاوت و اتّخاذ تصمیمات حیاتی و معنی دار در حیطه بالین می باشند.در این میان ، پرستاران تازه کار با ورود خود به بالین ، نیازمند کسب دانش ، مهارت ، شایستگی و تجربه آموزی تحت نظارت پرستاران مجرّب به منظور توسعه فرآیند کسب شایستگی درقضاوت بالینی ومهارت های تصمیم گیری می باشند. امّا آن چه مُسلَّم است این است چنین فرآیندی ناشناخته بوده و اطّلاعات اندکی از آن در دسترس می باشد. بنابر این هدف از این مطالعه پاسخ به این سئوال در خصوص چگونگی توسعه شایستگی در قضاوت بالینی پرستاران تازه کار می باشد. روش کار: مطالعه کیفی حاضر یک نظریه زمینه ای پایه بود که با استفاده از نمونه گیری هدفمند بر اساس اصل اشباع داده ها انجام گردید. داده ها با استفاده از مصاحبه های عمیق و نیمه ساختار یافته با 24 نفر از پرستاران تازه کار شاغل در بیمارستان های آموزشی چهار استان شمال غرب ایران در بین سال های 93- 1391 انجام پذیرفت و بر اساس مقایسه مداوم داده ها با استفاده از رویکرد 2008 اشتراوس و کوربین ، مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: طبقات اصلی در این مطالعه بر اساس مراحل فرآیند کسب شایستگی در قضاوت بالینی عبارت بودند از: " آشنائی" ، " توسعه حرفه ای" ، "بسط اعتماد" ، "تحکیم روابط" و جستار چالش ها".پنج عامل اصلی به عنوان طبقات زمینه ای نیز عبارت بودند از: "پیشینه های آموزشی" ، " انتظارات شغلی" ، " چالش در تصمیمات" ، " میل به مشارکت" و " روزمرّگی". همچنین " تصمیمات خطا" به عنوان دغدغه اصلی پرستاران تازه کار در این خصوص معرفی گردید و برآیندهای مربوط به این فرآیند ، عبارت بودند از: "آمادگی" ، " بهینگی در مراقبت" ، "خود باوری" ، " حمایت شدن" و" توان نمائی". در ضمن " یادگیری تعالی محور"به عنوان طبقه مرکزی مطرح گردید.نتیجه گیری: شناخت فرآیند کسب شایستگی در قضاوت بالینی ، منجر به آمادگی پرستاران تازه کار ، موسسه های آموزشی ، مربیان بالینی ، مدیران پرستاری و سازمان های اداری ، جهت حمایت بهترِ پرستاران تازه کار در خصوص یادگیری مراقبت های پرستاری در سطوحی شایسته تر می گردد.