• English
    • Persian
  • English 
    • English
    • Persian
  • Login
View Item 
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Nursery and Midwifery
  • Theses(NM)
  • View Item
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Nursery and Midwifery
  • Theses(NM)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

جو اخلاقی و ارتباط آن با نگرش به رشته تحصیلی در دانشجویان و رضایت شغلی در پرسنل اتاق عمل بیمارستان های آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تبریز- 1393

Thumbnail
Date
1394
Author
اعتباری اصل, زهرا
پایانامه فاقد فایل می باشد
Metadata
Show full item record
Abstract
چکیده: زمینه و هدف: جو اخلاقی محیط کاری بیمارستان، علاوه بر تاثیر بر کیفیت مراقبت‌های ارائه شده توسط پرسنل، در رضایت شغلی آن‌ها نیز موثر است. از طرفی جو حاکم بر محیط‌های بالینی، از عوامل موثر بر کیفیت آموزش بالینی و نگرش دانشجویان به رشته تحصیلی خود نیز گزارش شده است. به‌ دلیل عدم وجود مطالعه‌ای در مورد تاثیر جو اخلاقی اتاق‌های عمل بر رضایت شغلی پرسنل آن و هم‌چنین تاثیر چنین جوی بر نگرش دانشجویان اتاق عمل به رشته تحصیلی خود، مطالعه حاضر در بیمارستان‌های آموزشی تبریز انجام گرفت. روش کار: مطالعه حاضر از نوع توصیفی می‌باشد که به صورت مقطعی در سال 1393، بر روی دانشجویان اتاق عمل و پرسنل اتاق عمل بیمارستان‌های آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام گرفته است. به علت محدود بودن تعداد پرسنل (تقریبا 200 نفر) و دانشجویان (تقریبا 120 نفر)، تمامی این افراد وارد پژوهش شدند. ابزارهای مورد استفاده، فرم مشخصات فردی- اجتماعی و پرسشنامه‌های جو اخلاقی بیمارستانی اولسون و رضایت شغلی مینه‌سوتا و نگرش تحصیلی دانشجویان می‌باشد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش‌های آمار توصیفی و استنباطی شامل ضریب همبستگی رتبه‌ای اسپیرمن و آزمون کای- دو، تحت نرم‌افزار آماری SPSS18 استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که 78 درصد پرسنل مورد مطالعه زن و 3/75 درصد متاهل بوده و در طیف سنی 22 تا 56 سال با میانگین و انحراف معیار 98/6±54/34 قرار داشتند. در مورد دانشجویان نیز، 4/61 درصد مونث و 8/86 درصد مجرد بوده و میانگین سنی آن‌ها 87/20 بود. طبق نتایج بدست آمده، 9/64 درصد دانشجویان و 1/58 درصد پرسنل دیدگاه منفی به جو اخلاقی حاکم در اتاق‌های عمل داشتند. همچنین، 4/48 درصد پرسنل رضایت شغلی متوسطی داشتند و 8/51 درصد دانشجویان نیز نگرش مثبت به رشته تحصیلی خود داشتند. بر طبق نتایج، ارتباط معنی‌داری بین جو اخلاقی با رضایت شغلی پرسنل (93/0r= ،001/0 P?) و بین جو اخلاقی با نگرش دانشجویان اتاق عمل به رشته تحصیلی‌شان یافت شد (56/0r= ،001/0 P?). نتیجه‌گیری: با وجود جو اخلاقی منفی اتاق‌های عمل از دیدگاه پرسنل و دانشجویان، اکثریت پرسنل رضایت شغلی متوسط و اکثریت دانشجویان نگرش مثبتی به رشته خود داشتند. اما با توجه به ارتباط مستقیم جو اخلاقی با رضایت شغلی پرسنل و نگرش دانشجویان اتاق عمل به رشته تحصیلی خود، ضروری است که مسئولین بیمارستان‌ها استراتژی‌هایی را به منظور بهبود جو اخلاقی اتاق‌های عمل و بالا بردن رضایت شغلی پرسنل آن به کار گیرند. همچنین، می‌توان با بهبود جو اخلاقی اتاق‌های عمل و بهتر کردن نگرش دانشجویان به رشته خود، آینده شغلی آن‌ها را نیز در این رشته تضمین کرد.
URI
http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/31342
Collections
  • Theses(NM)

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of KR-TBZMEDCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV