تاثیر یادگیری به شیوه فرد محور و گروه حمایتی بر نشانه های زودرس یائسگی در زنان یائسه مراجعه کننده به پایگاه بهداشتی مشارکتی ولیعصر شهرستان اسلامشهر، یک کارآزمایی بالینی تصادفی
Abstract
چکیده: مقدمه: یائسگی یکی از مهمترین بحرانهای زندگی زنان است و علایمی که زنان در این مرحله تجربه می کنند، از جمله چالشهای مهم مراقبتی می باشد.مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش به شیوه فرد محور و گروه حمایتی بر نشانه های زودرس یائسگی(پیامد اولیه)و تعداد گر گرفتگی(پیامد ثانویه)انجام شد.روش کار:در این کارآزمایی بالینی تصادفی کنترل شده، 186زن یائسه دارای پرونده بهداشتی مشارکتی ولیعصر شهرستان اسلامشهر در سال 1392 با روش بلوک بندی تصادفی در سه گروه 62 نفره(دو گروه مداخله یادگیری فرد محور و گروه حمایتی و یک گروه کنترل)قرار گرفتند. برنامه آموزشی در گروه حمایتی در یک روز مشخص در هفته به مدت 60 دقیقه و در طی 3 جلسه هفتگی متوالی برگزار شد. در گروه فرد محور آموزش به صورت در اختیار قرار دادن 3 دفترچه راهنما حاوی علائم یائسگی و راه های مقابله با این علائم به شرکت کنندگان در یک روز مشخص طی 3 هفته متوالی بود. نشانه های زودرس یائسگی با استفاده از مقیاس گرین 0-63)) قبل از مداخله و 4 هفته پس از پایان مداخله ارزیابی شد. داده ها با استفاده از مدل خطی عمومی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: بین 3 گروه از نظر مشخصات فردی- اجتماعی تفاوت معنادار آماری وجود نداشت. در زمان اتمام پژوهش تعداد نمونه ها در گروه حمایتی 60 نفر2)نفر ریزش به علت عدم شرکت مداوم در جلسات)، در گروه فرد محور 58 نفر4)نفر ریزش به علت عدم مراجعه جهت دریافت کتابچه ها2)نفر)، هورمون درمانی1)نفر)و فوت همسر 1)نفر((و در گروه کنترل 60 نفر2)نفر ریزش به علت هورمون درمانی و هیسترکتومی)بود. میانگین کلی نمره مقیاس گرین 4 هفته بعد از پایان مداخله در گروه حمایتی8/4)-تا11/7-،فاصله اطمینان10/1، 95-تفاوت میانگین تعدیل یافته)و گروه فرد محور6/1)-تا(-7/6،-9/1به طور معنی داری کمتر از گروه کنترل بود.(p<0/001)گروه حمایتی به میزان بیشتری نسبت به گروه فرد محور توانست نشانه های زودرس یائسگی کاهش دهد0/8)-تا(-2/4،-4/1همچنین تعداد دفعات گرگرفتگی4هفته بعد از پایان مداخله در گروه حمایتی8/1)-تا2/1-،فاصله اطمینان5/1، 95 -تفاوت میانگین تعدیل یافته)و گروه فرد محور1/1)-تا(-3/8،-6/6به طور معنی داری کمتر از گروه کنترل بود(P<0.001). نتیجه گیری: یادگیری به شیوه فرد محور و گروه حمایتی توانستند باعث کاهش نشانه های زودرس یائسگی و تعداد دفعات گرگرفتگی گردند.لذا این شیوه های آموزشی می توانند به عنوان راهکارهای مناسب در جهت ارتقای سلامتی زنان و رویارویی بهتر آنها با نشانه های آزاردهنده یائسگی در مداخلات بهداشتی مورد توجه قرار گیرند.