• English
    • Persian
  • English 
    • English
    • Persian
  • Login
View Item 
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Nursery and Midwifery
  • Theses(NM)
  • View Item
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Nursery and Midwifery
  • Theses(NM)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

فرایند شکل گیری دید مراقبتی کل نگر در پرستاران

Thumbnail
Date
1393
Author
جاسمی, مدینه
Metadata
Show full item record
Abstract
چکیده: مقدمه: دید کل نگر با ارتقاء توانایی پرستاران در شناسایی نیازهای همه جانبه بیمار و ارائه مراقبت مطلوب، دستیابی به بالاترین سطح سلامتی را امکانپذیر ساخته، موجب افزایش استقلال و خودباوری در پرستاران می گردد، علی رغم نقش حیاتی دید کل نگر در امر مراقبت و مشکلات متعدد ناشی از نبود آن، پدیده فوق کمتر مورد توجه قرار گرفته و پرستاران محدودی از چنین دیدی برخوردار هستند. این مطالعه با بررسی فرایند شکل گیری دید مراقبتی کل نگر در پرستاران درصدد درک عمیق چگونگی شکل گیری این پدیده بود.روش کار:مطالعه حاضر، یک مطالعه کیفی با رویکرد گراند تئوری بود که طی سالهای 1391 تا 1393 صورت گرفت. محل انجام مطالعه مراکز مختلف آموزشی درمانی دانشگاه های علوم پزشکی تبریز و ارومیه بود. مطالعه با نمونه گیری هدفمند آغاز و با پیشرفت مطالعه با نمونه گیری گلوله برفی و نظری ادامه یافت.روش اصلی جمع آوری داده ها مصاحبه بود. در مجموع 32 مصاحبه با 21 پرستار، 2 دانشجوی پرستاری و یک مربی انجام گرفت و داده های از مطالعه بر اساس روش کوربین و اشترواس 2008)) تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: از تحلیل داده ها، دو طبقه ساختار آموزشی و محیط عملکرد حرفه ای به عنوان عوامل زمینه ای موثر در بروز ضعف در آمادگی برای عملکرد مستقل حرفه ای (دغدغه روانی- اجتماعی پرستاران در شکل گیری دید مراقبتی کل نگر) شناخته شدند. تلاش برای تکامل یافتگی در طراحی برنامه مراقبتی به عنوان طبقه مرکزی این مطالعه شناخته شد که راهبردهای توانمندسازی خویش برای ایفای نقش بالینی و نگاه مراقبتی فراتر از روتین را بدنبال داشته، از طریق گسترش درک پرستاران و توانمندی ایشان در ارائه مراقبت مبتنی بر درک جامع، منجر به دستیابی ایشان به طرح مراقبتی ایده آل می گردید. نتیجه گیری: طبق نتایج این مطالعه، شکل گیری دید مراقبتی کل نگر در پرستاران، حاصل تلاش برای تکامل یافتگی در طراحی برنامه مراقبتی و بکارگیری راهبردهای توانمندسازی خویش برای ایفای نقش بالینی و نیز نگاه مراقبتی فراتر از روتین بود که‌ با توجه به مشکلات ناشی از ساختار آموزشی و نیز محیط عملکرد حرفه ای در این زمینه،اصلاح و بازسازی ساختار آموزشی،محیط بالین،از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده، شکل گیری دید مراقبتی کل نگر و به موازات آن تکامل در طراحی و ارائه برنامه جامع مراقبتی را در پرستاران هموارتر خواهد نمود.
URI
http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/31318
Collections
  • Theses(NM)

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of KR-TBZMEDCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV