تاثیر بسته ی آموزشی بر سبک زندگی مادران نخست زا در دوران پس از زایمان: یک کار آزمایی تصادفی کنترل شده
Abstract
چکیده: زمینه و هدف: داشتن سبک زندگی سالم اهمیت ویژه ای در دوران پس از زایمان دارد و آموزش مناسب سبک زندگی می تواند نقش مهمی در ارتقای سلامت مادر و فرزند او داشته باشد. این پژوهش با هدف تعیین تاثیر بسته ی آموزشی بر سبک زندگی مادران نخست زا در دوران پس از زایمان انجام گرفت. مواد و روش ها: در این کارآزمایی، 220 مادر نخست زای بستری در بخش پس از زایمان با روش بلوک بندی تصادفی به دو گروه مداخله،و کنترل تخصیص داده شدند.برای گروه مداخله،آموزش و مشاوره به صورت چهره به چهره، تلفنی، کتابچه و پیامک ( هم برای مادران و هم پدران)ارائه شد و گروه کنترل فقط آموزش روتین بخش پس از زایمان در زمینه شیر دهی صحیح و مراقبت از بخیه ها را دریافت کردند. داده ها با استفاده از پرسشنامه ی مشخصات فردی-اجتماعی، آگاهی و باور، رفتارهای مرتبط با سلامت، بسامد خوراک( بین المللی یافتهها: تفاوتی بین دو گروه مداخله و کنترل در موارد مشخصات دموگرافیک، قبل از مداخله وجود نداشت. نمره آگاهی پس از مداخله در گروه نرم افزار بطور معناداری در مقایسه با گروههای کتابچه و بدون مداخله بالاتر بود. نمره نگرش بعد از مداخله در گروه کتابچه در مقایسه با گروه نرم افزار ارتقا اندک معنا داری را نشان داد، اما تفاوت معناداری بین گروه نرم افزار با گروه کنترل وجود نداشت. تفاوت معناداری در مورد نمره عملکرد بین نرم افزار با گروه کتابچه و بدون مداخله وجود نداشت. نتیجه گیری: یافتههای این مطالعه نشان می دهد که می توان جهت ارتقاء آگاهی دختران نوجوان درباره بهداشت بلوغ از روش نرم افزار رایانهای استفاده نمود، البته با توجه به محدودیت های مطالعه و فقدان تاثیر نرم افزار بر نگرش و عملکرد نوجوانان و تاثیر اندک کتابچه در ارتقای نگرش آنها، انجام مطالعات بیشتری در این زمینه توصیه می گردد.