تاثیر آموزش از طریق فیلم بر آگاهی و رضایتمندی بیماران تحت آنژیوگرافی عروق کرونر در مراکز آموزشی درمانی امام خمینی شهر اردبیل
Abstract
چکیده: زمینه و هدف: آموزش بیماران، باعث افزایش رضایتمندی و بهبود کیفیت زندگی بیماران می شود. اکثر بیماران درباره آنژیوگرافی اطلاعات کافی ندارند، همین کمبود آگاهی بیماران سبب نارضایتی آنها می شود. لذا، این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش از طریق فیلم بر آگاهی و رضایتمندی بیماران بستری برای آنژیوگرافی عروق کرونر انجام گرفته است. مواد و روش ها: در این مطالعه نیمه تجربی، تعداد 160 نفر از بیماران بستری برای آنژیوگرافی عروق کرونر به طور تصادفی به دو گروه کنترلn=80 و تجربیn=80 تخصیص یافتند. برای گروه تجربی، فیلم آموزشی درباره آنژیوگرافی و برای گروه کنترل فقط آموزش های معمول بخش ارائه گردید. دادهها توسط پرسشنامه ی مشتمل بر 5 بخش مشخصات فردی - اجتماعی، آگاهی، رضایتمندی، اضطراب موقعیتی اسپیلبرگر و برگه ثبت متغیرهای همودینامیک قبل و بعد از مداخله ی آموزشی در هر دو گروه اندازهگیری و مقایسه شد. سپس دادهها با کمک نرم افزار SPSS 13 و با استفاده از آزمون های کای دو،t زوج و تحلیل واریانس با اندازههای تکراری مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. سطح معنی داری کمتر از 0/05 در نظر گرفته شد. یافته ها: نتایج نشان داد که هر دو گروه از نظر ویژگی های فردی - اجتماعی به غیر از شغل همگون بودهاند. اختلاف میانگین نمره آگاهی، رضایتمندی و اضطراب موقعیتی بیماران بعد از مداخله در بین دو گروه تفاوت آماری معنادار داشته است. و نتایج تحلیل واریانس با اندازه گیری های تکراری نشان داد که در هر دو گروه تجربی و کنترل تغییرات علایم حیاتی بجز شاخص درجه حرارت در بقیه موارد در طول زمان کاهش معنی داری داشته است. نتیجه گیری: نتایج این مطالعه کاربرد تاثیر آموزش از طریق فیلم مبتنی بر زبان بومی را در افزایش آگاهی و رضایتمندی و کاهش اضطراب و تغییرات علایم حیاتی بیماران کاندید آنژیوگرافی تایید می کند. لذا آموزش از طریق فیلم جهت آموزش بیماران در قبل از روش های تهاجمی در مراکز درمانی پیشنهاد می شود.