مقایسه آگاهی، عملکرد و نگرش دانشجویان و تکنولوژیست های جراحی از روشهای کنترل عفونت و اصول تکنیک استریل در زنجان و تبریز
Abstract
چکیده: زمینه و هدف: بر اساس استاندارهای بین المللی موجود، موسسات درمانی باید نوعی برنامه جهت پیشگیری، پیگیری و کنترل عفونتهای بیمارستانی به دلیل عوارض قابل توجه در زمینه بار کلی بیماری های ایجاد شده داشته باشند.در ایالات متحده و در کشورهای در حال توسعه سالانه 2-4 میلیون بیمار به عفونت ها مبتلا شده و یکی از 4 علت مهم مرگ می باشد و سبب انجام اقدامات تشخیصی مهاجم و غیر مهاجم می گردد. بنابراین آگاهی از عقاید در رفتار های بهداشتی اساسی ترین مسائل می باشد هر چند که اخذ آگاهی یا دانش به تنهایی یک دستاورد نیست بلکه آنچه مهم است انتقال دانش به عمل بوده و پیش گیری از عفونت و رعایت اصول تکنیک استریل مسئله ای است که توجه به سه مفهوم آگاهی، عملکرد و نگارش را می طلبد. روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی- مقایسه ای بوده. برای اجرا 113 نفر دانشجو و 244 تکنولوژیست جراحی شاغل در اتاق عمل های شهرهای تبریز و زنجان با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی مطبق انتخاب شدند و داده ها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته، گردآوری شده و با استفاده از نرم افزارSPSS 20 و آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج تجزیه و تحلیل داده ها بیانگر این بود که به طور متوسط انطباق مطلوبی در زمینه دو متغیر آگاهی و عملکرد از روش های کنترل عفونت بین واحد های پژوهش وجود ندارد و وضعیت انطباق این دو متغیر از اصول تکنیک استریل نشان دهنده تطبیق حدود 50 بین پاسخ های داده شده از سوی جامعه نمونه و پاسخ درست یا معیار دارد. دو گروه دانشجویان و تکنولوژیست ها دارای نگرش مثبت به کنترل عفونت و تکنیک استریل بودند. آزمون آماری نشان داد که میزان آگاهی دو گروه از روش های کنترل و اصول تکنیک استریل اختلاف معنای ندارد(P= 109)و (P= 233)، با این حال بین عملکرد دو گروه در زمینه کنترل عفونت اختلاف معناداری وجود داشت .(P= 412) نگرش دو گروه نیز به لحاظ روش های کنترل عفونت و اصول تکنیک استریل معنی دار نبود (P= 412)و .(P= 157) نتیجه گیری: از آنجایی که بر اساس داده ها میزان انطباق دو گروه مورد پژوهش در حیطه شناختی و حرکتی در زمینه کنترل عفونت و اصول تکنیک استریل دارای نقص بوده، می توان گفت این موضوع تهدیدی در جهت برنامه های کنترل عفونت می باشد و بهتر است که آموزش دانشجویان و پرسنل طبق برنامه ریزی های منظم پیگیری شده و تبعیت از این برنامه ها در اولویت باشد.