تاثیر شبیه سازی تریاژ پیش بیمارستانی بر آگاهی، نگرش، عملکرد و خودکارآمدی دانشجویان پرستاری
Abstract
چکیده: مقدمه: پرستاران در شرایط بحرانی بزرگترین گروه در میان کادر پزشکی میباشند که ارائه خدمات میدهند. بنابراین آمادگی پرستاران در مقابله با حوادث غیر مترقبه دارای اهمیت می باشد. نظر به اهمیت فراگیری تریاژ در پرستاران و تناقضات موجود در مورد تاثیر روشهای مختلف آموزشی، این مطالعه با هدف تاثیر شبیه سازی تریاژ پیش بیمارستانی بر آگاهی، نگرش، عملکرد و خودکارآمدی دانشجویان پرستاری انجام شد. روش بررسی: در این مطالعه نیمه تجربی با طرح دو گروهی قبل و بعد از آموزش، تعداد 41 نفر از دانشجویان (گروه تجربیn=21 و گروه کنترل(n=20 دانشکده پرستاری و مامایی تبریز شرکت کردند. مداخله در گروه تجربی بصورت سه جلسه بروش شبیه سازی و در گروه کنترل نیز آموزش بصورت سه جلسه با استفاده از روش سخنرانی ارائه شد. آگاهی، نگرش و خودکارآمدی با استفاده از پرسشنامه و عملکرد با استفاده از چک لیست نحوه عملکرد، قبل و بعد از مداخله در دو گروه بررسی شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار spss21 استفاده شد. نتایج: در کل میانگین نمرات آگاهی، نگرش، عملکرد و خودکارآمدی در گروه تجربی بعد از مداخله به ترتیب 18/83+-1/56 ،39/66+-7/10 ،26/76+-3/04 بود و اجرای شبیه سازی در گروه تجربی سبب افزایش نمرات آگاهی، نگرش، عملکرد و خودکارآمدی نسبت به گروه کنترل گردید. نتیجه گیری: استفاده از روشهای نوین همچون شبیه سازی یادگیری دانشجویان پرستاری را در زمینه تریاژ ارتقاء میدهد. بنابراین لازم است با اصلاح الگوهای آموزشی و استفاده بیشتر از استراتژی های فعال یادگیری موجود، به این امر مهم توجه گردد.