آگاهی از آیین اخلاق پرستاری و عملکرد به آن از دیدگاه پرستاران و بیماران مراکز آموزشی- درمانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز- 1391
Abstract
چکیده: مقدمه: اخلاق پرستاری رعایت اخلاق حرفه ای در ارائه مراقبتهای پرستاری است. امروزه در پرستاری دنیا این امر با تعریف و تدوین کدهای اخلاق حرفه ای نمود یافته که اساس آن توجه به مقولات انسانی و اخلاقی در برقراری ارتباط بین پرستار و بیمار در جهت ارائه مراقبت است. برای رشد همه جانبه در پرستاری مجبور به رعایت کدهای اخلاقی از طرف پرستاران خواهیم بود. لذا هدف این مطالعه بررسی آگاهی و عملکرد پرستاران به آیین اخلاق پرستاری ایران در مراکز آموزشی- درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تبریز از دیدگاه پرستاران و بیماران میباشد. روش کار: این مطالعه توصیفی مقایسه ای در سال 1391 با مشارکت 345 پرستار و 500 بیمار در بیمارستانهای آموزشی تبریز انجام شد. جهت بررسی آگاهی عملکرد پرستاران از دیدگاه خودشان و بیماران، از پرسشنامه محقق ساخته ای بر اساس آیین اخلاق پرستاری ایران استفاده شد و داده ها با نرم افزار آماری Spss نسخه 13 در سطح معنی داری0/05 تجزیه و تحلیل گردید. یافته ها: بیشترین درصد پرستاران، زن ، متاهل و کارشناس پرستاری بودند. 86/4 پرستاران به آیین اخلاق پرستاری آگاهی داشتند. از دیدگاه 91/9 پرستاران و از دیدگاه 41/8 بیماران، پرستاران به آیین اخلاق پرستاری عمل میکنند. بین دیدگاه بیماران و پرستاران در مورد عملکرد پرستاران به آیین اخلاق پرستاری تفاوت معناداری وجود داشت .( P<0/001) بین آگاهی به آیین اخلاق پرستاری و متغیرهایی مانند رضایت از حرفه پرستاری و سابقه شکایت از پرستاران رابطه معناداری مشاهده شد. بین آگاهی و عملکرد به آیین اخلاق پرستاری با متغیرهایی مانند جنس، وضعیت تاهل و مدرک تحصیلی پرستاران رابطه معناداری یافت نشد. بحث و نتیجه گیری: با توجه به تفاوت دیدگاه پرستاران و بیماران در مورد عملکرد پرستاران به آیین پرستاری ایران پیشنهاد میشود واحدهای درسی اخلاق پرستاری در دانشگاهها و دوره های بازآموزی اخلاق حرفه ای در بیمارستانها مورد توجه قرار گیرد. چرا که رعایت کدهای اخلاقی پرستاری در برنامه های آموزشی، بالینی، پژوهشی و نظارتی بر سرعت حرفه ای شدن پرستاری ایران و اعتلای حقوق بیماران خواهد افزود.