• English
    • Persian
  • English 
    • English
    • Persian
  • Login
View Item 
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Nursery and Midwifery
  • Theses(NM)
  • View Item
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Nursery and Midwifery
  • Theses(NM)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

تعامل پرستار- بیمار و رابطه آن با رضایتمندی از خدمات پرستاری و کنترل بر بیماری از دیدگاه بیماران مبتلا به سرطان بستری در مرکز آموزشی و درمانی شهید قاضی طباطبایی تبریز- 1390

Thumbnail
Date
1392
Author
اصغر فیروزیان, علی
Metadata
Show full item record
Abstract
چکیده: مقدمه: استفاده از مهارتهای ارتباطی موثر یک بخش انسانی و جدایی ناپذیر ار حرفه پرستاری بوده و همچنین باید بعنوان هسته یک مهارت بالینی مورد توجه قرار گیرد. فهمیدن تعامل بین بیمار و ارائه دهنده مراقبت بهداشتی و درمانی حین شیمی درمانی، برای تصمیم گیری و مشارکت در مراقبت امری ضروری است. بر این اساس ارتباط موثر یکی از مهمترین اجزای مراقبت پرستاری در بخش آنکولوژی است. توجه به تعادل رفتارهای ارتباطی موثر و کارا که توسط پرستاران شکل میگیرد میتواند منجر به افزایش رضایتمندی و خوب بودن برای بیماران سرطانی شده و همچنین ایجاد یک ارتباط ضفاف و اطلاع رسانی بصورت واضح یک پیش نیاز برای رضایتمندی بیماران از مراقبتهای پرستاری است. کنترل روی بیماری نیز که با آگاهی و دانش بالا از خطرات سلامتی همراه است، هنگام ارتباط با بیمار فراهم میشود. با توجه به اهمیت موضوع ارتباط و نیز متغیرهای وابسته به آن که شاخصهای مهمی در بحث مراقبت از بیمار مبتلا به سرطان است، و همچنین وابستگی این فاکتورها به فرهنگ هر منطقه، نیاز به بررسی این موضوع در ایران ضرورت پیدا میکند. چون که وابستگی فرهنگی مانع استفاده از نتایج یک مطالعه در یک کشور در سایر کشورها میشود. روش کار و مواد: این مطالعه یک پژوهش توصیفی - همبستگی بود. نمونه پژوهش بیماران مبتلا به سرطان بستری در بخشهای انکولوژی مرکز آموزشی و درمانی شهید قاضی طباطبایی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تبریز بود که معیارهای ورود به مطالعه را داشتند. در مجموع 130 بیمار وارد مطالعه شدند. ابزار مورد استفاده در این مطالعه شامل سه پرسشنامه: پرسشنامه کیفیت تعامل پرستار- بیمار از دیدگاه بیماران، پرسشنامه رضایتمندی بیماران از خدمات پرستاری و پرسشنامه کنترل بر بیماری بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPPP 18 و با آمار توصیفی و استنباطی انجام شد. یافته ها: نتایج نشان داد که میانگین نمره تعامل پرستار- بیمار و رضایتمندی بیماران از خدمات پرستاری و کنترل بر بیماری به ترتیب 94/7 و 203/2 و 67/06 بود. بین تعامل پرستار-بیمار و رضایتمندی بیماران از خدمات پرستاری و کنترل بر بیماری ارتباط آماری وجود داشت.(P=0/001) . نتیجه گیری: با توجه به یافته های این پژوهش جهت ارتقای رضایتمندی بیماران و همچنین کنترل درک شده بیماران بر بیماری خود، مهارتهای ارتباطی بیشترین میانگین نمره را بخود اختصاص داد. همچنین یافته های پژوهش اهمیت موضوع ارتباط را چه از نظر کلامی و چه از نظر غیر کلامی تاکید کرد. لذا با توجه به ضرورت موضوع، توصیه میگردد دوره های آموزشی مهارتهای ارتباطی و اقداماتی جهت استفاده از تکنیکهای موثر ارتباط غیر کلامی در مراقبت از بیماران و بویژه مبتلایان به سرطان، برای دانشجویان پرستاری و پرستاران برگزار گردد.
URI
http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/31271
Collections
  • Theses(NM)

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of KR-TBZMEDCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV